Redders zeven keer in actie op één dag

Redders zeven keer in actie op één dag

Redders zeven keer in actie op één dag

Redders zeven keer in actie op één dag

Het drukke reddingstation Dordrecht Zuid aan de rand van de Biesbosch hanteert met mooi weer speciale ‘topdagenroosters’. En dat is maar goed ook. De bemanning kreeg op een zonnige zondag in mei maar liefst zeven reddingsacties te verwerken. Uiteindelijk bleek dat veel meldingen voorkomen hadden kunnen worden als pleziervaartschippers zich beter voorbereiden. 

Mike van den Berg (46) is plaatsvervangend schipper en 10 jaar vrijwilliger bij KNRM Dordrecht. Hij draaide deze zondag ‘een topdagendienst’ van 8 uur ’s morgens tot 6 uur ‘s avonds. Hij was plafonds aan het witten tijdens de verbouwing van zijn huis toen om 11 uur ’s ochtends de pieper de eerste keer ging. “Een prio 1 melding voor een sloep die water maakte en waarvan de motor was gestopt. Ter plaatse was brandweer Gorinchem al aanwezig en bleek het probleem eenvoudig opgelost door het dichtzetten van een afsluiter en het vervangen van een slangetje.” Om half 3 ‘s middags werd Mike voor de tweede keer weggeroepen van zijn kluswerk voor een vissersbootje met motorstoring. Ter plaatse bleek Staatsbosbeheer al te helpen, dus keerden ze huiswaarts. “Onderweg werden we echter aangeroepen door een vastgelopen speedboot in het Spijkerboor, een beruchte ondiepte. We hebben de boot vlot getrokken en zijn vervolgens 45 minuten rustig teruggevaren naar het reddingstation.” Ze waren er nog maar net terug toen de pieper opnieuw klonk. “Een boot was in recreatieplas Aakvlaai tegen een boomstam gevaren en het staartstuk lag eraf. De kinderen aan boord waren erg geschrokken. Hier zijn we wel even mee bezig geweest. We hebben ze veilig naar jachthaven Vissershang in Hank kunnen brengen.”  

Wij doen dit vrijwilligerswerk om mensen in nood te helpen

op mooie dagen draaien we speciale topdagenroosters  

Om half 6 ‘s middags voeren ze terug naar het boothuis. “Maar onderweg zagen we een huursloep die hoog en droog lag op een modderplaat ter hoogte van de Sloot van St. Jan in het Spijkerboor. Ook deze schipper had onvoldoende kennis van het gebied, iets wat we regelmatig zien bij gehuurde boten.”  

De bemanning was om half 7 ’s avonds terug op het reddingstation. “Na een snelle hap gingen we naar huis toen wéér de pieper ging. Na 6 uur ’s avonds draait het rooster weer op opkomst en nam een andere ploeg het van ons over. Zij kregen nog twee acties te verwerken. Het KAC alarmeerde voor een boot die onvoldoende stroom in de accu had na een dagje dobberen met de radio aan. De laatste was een bootje met motorproblemen.”

Om half 10 ‘s avonds eindigde deze dag. “Het waren overwegend problemen die voorkomen hadden kunnen worden door een betere voorbereiding. Wij doen dit vrijwilligerswerk om mensen in nood te helpen. En we doen dat graag. Maar als je weggeroepen wordt van je werk omdat later blijkt dat een dodemanskoord niet vastzit, dan frustreert dat weleens. Gelukkig hebben we een grote welwillende ploeg die veel voor elkaar overheeft.”  

Reddingstation Dordrecht 

KNRM-reddingstation Dordrecht heeft één ploeg met 29 varende bemanningsleden en twee boothuizen: een aan de noordkant op het Wantij aan het Drie-rivierenpunt en een aan de zuidkant in de jachthaven bij Willemsdorp aan de westzijde van de Moerdijk bruggen (Dordrecht Zuid). Dordrecht ligt naast de twee drukste waterverkeerspunten van Europa. Waterknoopunt Noord, Oude Maas en Beneden Merwede en knooppunt Hollands diep, Dordtse Kil en Zuid-Hollands Diep. Het is een van de drukste reddingstations. Ze varen met reddingboot Tjepke Ekkelboom en KBW 1910, beide Nikolaasklasse.  

KAC 

Het KAC is het KNRM Helpt Assistentie Centrum dat telefonisch 24/7 bereikbaar is voor niet-spoedeisende hulpvragen. Hier werken ervaren vrijwillige KNRM’ers die watersporters vaak op afstand weer op weg kunnen helpen met tips. Als dat niet lukt kan door hen een KNRM-reddingstation opgeroepen worden om hulp te verlenen. 

Veilig het water op?

De KNRM geeft de laatste jaren elke zomer voorlichting aan watersporters via alle relevante media. Oorzaken die voorkomen kunnen worden, krijgen daarbij de meeste aandacht. De preventiecampagnes leveren veel zichtbaarheid en reacties op. De campagnes zullen elk jaar herhaald worden. Voorkomen is altijd beter dan gered moeten worden.

 

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij