Op oefening bij... - KNRM Lelystad

Op oefening bij... - KNRM Lelystad

De reddingboten bij de Prins Willem Alexander

Op oefening bij... - KNRM Lelystad

Ook dit jaar hebben we het weer gedaan; een grote oefening op het Markermeer voor de deur van Lelystad. Maar dit jaar wilden we wat anders. En zo zijn we op zoek gegaan naar een oefenobject waarbij een aantal zaken in ieder geval geoefend moesten kunnen worden.  We wilden meerdere slachtoffers bij het incident, de CIS en de OSC moesten in het scenario voorkomen, de CIS moest met andere hulpdiensten samenwerken en, als pilot,  wilden we de OVD brandweer en de OVD GHOR aan boord van het schip laten gaan waar de OSC zich zou bevinden.

Onze schipper van het station riep het al vaker: “Hoe pakken we een incident aan op een hotel- of vakantieschip? We zien ze steeds vaker varen, dus de kans op een incident wordt steeds groter.” Dus hup, aan het werk en een oefenstaf samen stellen: Sabine zorgt voor de lotusslachtoffers voor de EHBO, Jaap regelt de logistiek en een oefenobject en ikzelf probeer andere hulpdiensten mee te krijgen voor de oefening. Dan een paar keer goed roeren en rolt er een oefening uit.

Ons oefenobject werd gevonden in de vorm van het vakantieschip Prins Willem Alexander. Tussen twee reizen door mochten wij de Prins Willem Alexander kosteloos om toveren tot een speeltuin voor de hulpverleners. Bijkomend voordeel was dat de bemanning zo ook mee kon oefenen.

Tijdens de oefening zou de Prins Willem Alexander niet varen en voor de wal liggen in Lelystad. Het weerbericht voorspelde west 7, dus lagerwal in Lelystad. Dan is het lastig afmeren naast de Prins Willem Alexander, denk aan de gevaren bij overstappen! De oplossing werd gevonden bij de schipper van de Nova Ventura ( kraanschip ), hij stelde ook kosteloos zijn schip beschikbaar en werd de golfbreker voor de Prins Willem Alexander. Daarvoor kwam hij zelfs uit Tholen terug naar Lelystad. Dus vrijdagavond om 19:30 uur hadden we een GO. De oefening gaat door!

Het verloop van de oefening: de Prins Willem Alexander is in aanvaring gekomen met een verdwaalde zeecontainer waardoor het schip water maakte, door de schokgolf daarbij ontstond zijn meerdere personen ten val gekomen en gewond geraakt. De stuurvrouw heeft een noodoproep gedaan naar de Kustwacht, die betrokken was bij de oefening. Het KWC heeft op zijn beurt opgeschaald en de stations Marken, Warder, Wijdenes, Hoorn, Enkhuizen, Lelystad en de RWS25 gepiept en hulp aangevraagd in de vorm van ambulances bij de RAV Flevoland. 

Toen er net een beetje orde in chaos was, liepen de pompen warm die het water uit het schip moesten pompen en ontstond er een sterke rookontwikkeling waarbij de machinist ook nog vermist werd. Hierdoor is er weer opgeschaald en is de hulp ingeroepen van de Brandweer Flevoland en werd er besloten tot ontruiming van het schip. Na in totaal anderhalf uur konden de laatste slachtoffers de Prins Willem Alexander verlaten. Na een korte eerste evaluatie en een heerlijke lunch (Adrie/Dirk bedankt) ging een ieder retour terug naar zijn post of station.

Bedankt: Rijkswaterstaat, Kustwacht Centrum Den Helder, alle “slachtoffers”, Brandweer Flevoland, RAV Flevoland/GHOR, Bemanning Prins Willem Alexander, Schipper Nova Ventura, Stations Marken, Warder, Wijdenes, Hoorn, Enkhuizen en Lelystad.

Fotografie: Roel Ovinge

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij