Skip to main content

Het dagboek van - Tom Otten

Tom Otten (29) werkt sinds mei 2020 als beroepsschipper bij reddingstation IJmuiden. Hij heeft een achtergrond als duiker bij de marine. Als beroepsschipper is hij verantwoordelijk voor het onderhoud van het schip, het opleiden en getraind houden van de vrijwilligers en het dagelijks managen van het station. En als de pieper gaat, is Tom de spil van het schip.

Maandag

Het weekend zit erop. Ik fiets richting het boothuis, klaar voor een nieuwe week. Eenmaal in het boothuis zet ik de muziek aan, loop naar de keuken en zet een pot koffie. Nadat ik mijn e-mail gecheckt heb, stap ik aan boord. Ondanks alles gaat het onderhoud van de boot gewoon door. Onderhoud is behoud en de boot moet 24/7 operationeel klaarliggen voor een eventuele uitruk.

Dinsdag

10:02 uur. De pieper gaat. Een Prio1 melding van de Kustwacht. Een man en zijn hond zijn te water geraakt bij de Noordpier. Ik ga richting de boot en start hem op, wetende dat de mannen zo snel mogelijk uit alle hoeken hierheen komen. Zeven minuten later gaan we los. Twee surfers die in de buurt waren zijn de man te hulp geschoten, wachtend op onze reddingboot. Eenmaal op positie zien we een man flink onderkoeld in het koude water liggen. Zo snel mogelijk schieten we te hulp, halen hem aan boord en gaan met spoed naar de steiger bij Wijk aan Zee om hem over te dragen aan het ambulancepersoneel. Eenmaal terug op het station praten we na over de actie en hopen we allemaal dat we vandaag het verschil hebben mogen maken.

Woensdag

Ik contact de mannen die betrokken waren bij de actie: ‘’Alles ok? Goed geslapen?” Zo’n actie gaat niet stilletjes voorbij, maar de mannen voelen zich goed en zijn tevreden. Beelden die gemaakt zijn, kijken we nog eens na. Eigenlijk staat deze dag vooral in het teken van opruimen en napraten over hoe iedereen het ervaren heeft. Uiteindelijk heb ik het geluk om te mogen melden dat we inderdaad het verschil hebben gemaakt. Mooier wordt deze dag niet.

Donderdag

Samen met een van de opstappers ‘schoonschip’ ik het bemanningsverblijf. Ook dat hoort erbij. Verdeeld over de dag heb ik afspraken over het ’grote onderhoud’ dat onze boot gaat krijgen. Wat moet er gebeuren? Wat willen we anders? Ook komt de regiomonteur. Hij helpt me met wat technische zaken aan boord. Fijn, maar ook heel gezellig!

Vrijdag

Ik rond de laatste onderhoudspunten van deze week af. De digitale zeekaart krijgt zijn wekelijkse update en ik loop nog een controleronde aan boord. In de middag gaan de trossen los voor een testvaart. Dan varen we om te monitoren of alles aan boord staat en werkt. Terug in de haven wordt de boot vanbinnen en -buiten schoongemaakt. Dan zit de week erop. Het weekend staat voor de deur en de boot ligt weer klaar voor uitruk. Alles en iedereen is er klaar voor, maar dat zijn we altijd… 24/7.

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.