Reddingsactie door KNRM Urk komt precies op tijd

26 september 2019

Net op tijd, dat waren de mannen van de KNRM Urk vanochtend bij een zinkend schip op het IJsselmeer. Vlak voordat de boot kapseisde wisten ze de schipper te redden. ,,Twee minuten na aankomst was het gebeurd.’’

Het is even na 09.00 uur als de alarmbellen rinkelen op een duwboot die vaart tussen Lelystad en de Ketelbrug. Er stroomt water het ruim binnen, waarschuwt het computersysteem aan boord. Als ook de schipper met eigen ogen ziet hoe de verfpotten in het ruim drijven, alarmeert hij de KNRM. Er is hulp nodig. En snel.

Als de melding op het station van Urk binnenkomt, haasten de hulpverleners zich naar de boten. ,,We waren er heel snel bij’’, vertelt Andries Bakker, één van de vrijwilligers die op dat moment in actie komen. ,,Met twee boten, een kleine en een grote, gingen we het meer op.’’

Ik zei direct: zet de motor maar uit, want ik denk niet dat we hem kunnen houden

Eenmaal op locatie stapt Bakker snel van de kleine boot over naar het schip in nood. De schipper - van Urk - zit op dat moment nog in zijn stuurhuis. ,,Ik zei direct: zet de motor maar uit, want ik denk niet dat we hem kunnen houden.’’ Hij helpt de man naar de reddingsboot en kijkt vervolgens of er plekken op het schip zijn om pompen te plaatsen.

Maar nog voor de pompen geplaatst kunnen worden, moet Bakker al van het schip springen. ,,We moesten eraf, want het schip kapseisde. Dat was twee minuten nadat we aankwamen.’’ Samen met een collega belandt hij in het water. ,,Onze boot kwam nog wel langszij. Ik sprong, maar kon de afstand net niet meer halen. Mijn collega was ondertussen van de voorkant gesprongen. Dus dat werd zwemmen.’’

Hoewel Bakker zijn verhaal vrij nuchter vertelt, was de actie toch best risicovol. Maar volgens de KNRM-vrijwilliger is dat onderdeel van het vak. ,,Het is altijd risicovol als je moet springen. Je kan bijvoorbeeld met je been achter een touw blijven haken. Maar het ging dit keer heel beheerst en we hebben goede overlevingspakken aan.’’ Aangezien het vaartuig vrij dicht bij de vaargeul ligt, bleef de KNRM aanwezig om ander waterverkeer eromheen te leiden tot Rijkswaterstaat arriveerde om het schip te bergen. Over de oorzaak van het incident is nog weinig bekend. ,,Ik heb nog wel in de ruimen gekeken, maar zag alleen dat er water instroomde’’, stelt Bakker. ,,Naar de exacte oorzaak kunnen we nu alleen nog maar gissen.’’.

BRON www.destentor.nl

https://www.destentor.nl/lelystad/reddingsactie-op-ijsselmeer-komt-precies-op-tijd-schip-kapseist-binnen-paar-minuten~a94c51d2/