Zondagmiddag werd KNRM Schiermonnikoog opgeroepen voor een medische evacuatie. Het Kustwachtcentrum in Den Helder ontving de melding en schakelde de KNRM in om assistentie te verlenen. De reddingboot Koning Willem I van KNRM-reddingstation Schiermonnikoog vertrok daarop met spoed richting de westkant van het eiland, ter hoogte van de oude wal. Twee bemanningsleden van de Koning Willem 1 gingen aan boord om eerste hulp te verlenen. Vervolgens werd de patiënt met een lier in een helikopter van de Kustwacht gehesen(gehoist). Na de evacuatie boden de hulpverleners nog nazorg aan de overige opvarenden. De reddingboot KW 1 keerde daarna terug naar het station.
Op vrijdagavond 20 juni rond 17.30 uur kreeg reddingboot Koning Willem I een melding van een vastgelopen zeiljacht bij de Engelsmanplaat. Volgens de opgegeven coördinaten zou het jacht zich aan de landzijde van het Westgat bevinden. Eenmaal ter plaatse bleek de situatie anders: het jacht lag midden op de Engelsmanplaat, precies tussen het Westgat en het Smeriggat in.
Door de ondiepte kon de Koning Willem I niet dichtbij genoeg komen. Daarom werd reddingboot Edzard Jacob ingezet, die een kleinere diepgang heeft en wél bij het jacht kon komen. Ter plekke bleek dat het schip inmiddels door het afgaande tij volledig droog was gevallen. Er zat niets anders op dan te wachten tot het tij keerde.
De volgende dag, op zaterdag, keerden de bemanning terug. Met enige ondersteuning kwam het jacht los en kon het veilig worden overgevaren naar de jachthaven van Schiermonnikoog.
Op woensdag 26 juni was het weer tijd voor de jaarlijkse bemanningsavond – een moment van samenzijn, terugblikken en waardering. Dit jaar stond de avond in het teken van meerdere jubilea, met als hoogtepunt het 40-jarig jubileum van Henk Huizinga.
Henk begon zijn indrukwekkende loopbaan op 18 april 1985, toen hij zich aansloot bij de toenmalige Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (KNZHRM) en de Koninklijke Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen (KZHMRS). Vijf jaar later fuseerden deze organisaties tot de KNRM zoals we die nu kennen.
Tijdens de avond werd Henk toegesproken door een vertegenwoordiger van het Management Team van de KNRM. Er werd teruggeblikt op het jaar waarin hij begon: Gorbatsjov was net aan de macht in Rusland, het computerspel Super Mario zag het levenslicht en het wrak van de Titanic werd ontdekt. Sip Wiebenga was toen directeur van de KNRM en Hans Boekhoven burgemeester van Schiermonnikoog én voorzitter van het reddingstation.
Henk was van 1985 tot 1993 actief als opstapper en vervulde daarna tot 2017 de rol van plaatsvervangend schipper. In totaal was hij betrokken bij maar liefst 768 reddingsacties. In 2012 werd zijn inzet bekroond met een Koninklijke Onderscheiding voor 25 jaar trouwe dienst. Tijdens die ceremonie noemde Bert Swart hem treffend: “Een prater, verhalenverteller en zeer betrouwbaar.” En zo kennen wij Henk ook.
Namens alle vrijwilligers: Henk, bedankt voor je jarenlange toewijding en van harte gefeliciteerd met deze bijzondere mijlpaal. We hopen nog lang van je kennis en ervaring te mogen profiteren. En mocht u Henk op straat tegenkomen – vraag hem dan vooral eens naar “het duwertje”…
Maandagavond is voor ons reddingstation de vaste oefenavond. Elke week organiseert de dienstdoende schipper een oefening, waarbij ook de bemanning kan aangeven welke vaardigheden ze graag willen trainen. Zowel de Koning Willem I als de Edzard Jacob worden hierbij ingezet.
Omdat we als reddingstation ook te maken kunnen krijgen met grootschalige incidenten, is het belangrijk om regelmatig samen te oefenen met andere hulpdiensten. Eén van die partners is het team Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB), voorheen bekend als Sigma. Zoals de naam al zegt, wordt dit team ingezet bij grote incidenten om slachtoffers snel te behandelen en te vervoeren.
Onlangs vond er een gezamenlijke oefening plaats tussen ons reddingstation en het team GGB. Tijdens deze oefening moesten twee ‘slachtoffers’ per schip naar Lauwersoog worden vervoerd. De Koning Willem I is uitgerust met twee luiken, waardoor brancards vanaf het achterdek naar binnen kunnen worden geschoven. Eenmaal aangekomen op Lauwersoog werd er geoefend met het veilig en zorgvuldig aan wal brengen van de slachtoffers.
Voor zowel ons reddingstation als het team GGB was dit een leerzame en waardevolle oefening.
Een bijzonder onderdeel van de opleiding tot opstapper bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is de zogeheten Helicopter Underwater Escape Training, kortweg HUET. Tijdens deze training leren opstappers hoe ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen wanneer een reddingboot of helikopter omslaat en onder water terechtkomt. Een spannende, maar vooral belangrijke oefening!
Normaal gesproken vindt deze training plaats in IJmuiden, waar een speciaal zwembad met een helikoptersimulator beschikbaar is. Omdat zo’n simulator niet op elk reddingstation aanwezig is, bestaat er gelukkig ook een compacte en vereenvoudigde versie die op locatie gebruikt kan worden.
Tijdens een van onze oefenavonden kregen de opstappers de kans om, in het zwembad, met deze mobiele simulator te trainen. Dankzij deze samenwerking konden de opstappers op een realistische manier oefenen met het ontsnappen onder water. Wij bedanken Optisport voor het beschikbaar stellen van het zwembad!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.