Skip to main content

Mayday, Mayday...

Datum: zaterdag 16 juni 2018 | Sectie: Eemshaven

Mayday, Mayday…

Afgelopen vrijdagavond en zaterdag waren wij te gast bij onze Duitse collega’s van DGzRS (Deutsche Gesellschaft zur Rettung Shiffbrüchiger) Borkum ter ere van de 30e verjaardag van hun Seenotkreuzer Alfried Krupp. Ondanks dat het feest was, bleven wij inzetbaar en onze reddingboot operationeel.

Zaterdagmiddag waren we net aan een gezamenlijke reddingdemonstratie begonnen in de haven van Borkum waarbij ook een Duitse Sea King MK.41 helikopter aanwezig was, toen onze schipper ineens Mayday Mayday hoorde roepen op kanaal 16. Het bericht kwam zo helder door dat we vermoedden dat het bij ons in de buurt moest zijn. Het zeiljacht Tantive IV lag op de ‘Meeuwenstaart’ een zandbank die de Oude Westereems van de Eems scheidt, toen het plotseling water maakte. Wij meldden ons bij het Kustwachtcentrum en verlieten de met spoed de haven van Borkum.
Onderweg naar de opgegeven positie maakten we alvast pompen en een sleeplijn gereed voor gebruik.

Een kwartiertje later waren wij ter plaatse. Er lag al een ander zeiljacht langszij bij de Tantive IV waarop ze snel bagage en 1 persoon hadden overgebracht. We maakten een sleepverbinding en sleepten de Tantive IV mee naar dieper water en namen haar hier langszij. De bemanning van de Tantive IV dacht dat het water onderin het jacht niet meer zou stijgen maar we zetten er voor de zekerheid toch maar direct een pomp in. Terwijl we met de Tantive IV langszij richting Borkum voeren, pompten we het jacht leeg. Toen het water voor een deel was weggepompt zagen we dat de schroefas was losgeraakt en eruit was gelopen. Hierlangs kwam het water naar binnen. We drukten een houten keg in het gat zodat er geen water meer naar binnen kwam. Daarna konden we het jacht verder leegpompen.
We brachten de Tantive IV naar de ‘Marina Hafen’ op Borkum waar ze een kraan hadden om het jacht te lichten. Om 17.00 uur kwamen we aan in de haven en stond de bemanning van de Alfried Krupp al klaar op de wal om te helpen het jacht op het droge te zetten. Toen de Tantive IV eenmaal op de kade stond namen we de gegevens van de bemanning op en zijn aansluitend naar een ligplaats bij de Alfried Krupp gevaren. Bij de ‘Alfried Krupp’ hebben we samen met de DGzRS bemanning de verjaardag van ‘Die Alfried’ nog op een gezellige manier af kunnen sluiten met koffie en gebak.

We kijken terug op gezellige dagen op Borkum waar we zeer gastvrij zijn ontvangen door onze Duitse DGzRS collega’s.