Skip to main content

Brand verwoest zeilboot door verbrande bedrading

Schipper Dingeman Hendrikse en hond keren terug naar Monnikendam, wanneer het stuurautomaat uitvalt door een brand in het achterverblijf op zeilschip Witte Raaf.
Wanneer Dingeman de brand probeert te blussen is het al te laat. De KNRM schiet in actie, maar kon het zeilschip helaas niet redden.

Voor het eerst in 50 jaar in problemen

“Het optreden van de KNRM verliep precies zoals ik het mij had voorgesteld. Moet je nagaan hoe hooggespannen mijn verwachtingen waren…” Aan het woord is Dingeman Hendrikse, al ruim 50 jaar actief op het water en recent voor het eerst in serieuze problemen

Schipper roept hulp op noodkanaal na constatering brand op zeilschip

Aan ‘warmte’ had Hendrikse gek genoeg geen gebrek toen hij via noodkanaal 16 de hulp inriep van een reddingboot. Noodkanal 16 is het internationale noodkanaal welke kan worden gebeld via de marifoon (telefonie voor schepen onderling). Al varende in het Visjagersgaatje (voor Den Oever) constateerde Hendrikse brand in het achterverblijf van zijn ruim zestien meter lange zeilschip Witte Raaf.

Verbrande bedrading oorzaak voor brand

“Ik was alleen aan boord, samen met de hond. Mijn vrouw was met vakantie en ik zou op de hond passen. Ik ging zeilen, maar omdat de hond het aan boord niet naar zijn zin had, besloot in naar huis te gaan. Vanaf Texel zette ik koers naar Den Oever, om binnendoor naar thuishaven Monnickendam te varen”. Zover kwam het niet. “De problemen begonnen toen het stuurautomaat uitviel. Achteraf natuurlijk door verbrande bedrading, maar dat wist ik toen nog niet. Het schip ging ineens 180 graden in de rondte! Vreemd, maar op zich niet problematisch. Ik besloot gewoon op de hand verder te sturen. Fok uit, motortje bij en verder varen”.

Reddingvest om hond en reddingvlot stond klaar


Staand in de kuip en achteruit kijkend naar naderende scheepvaart, werd Hendrikse geconfronteerd met het daadwerkelijke probleem: Uit het toegangsluik naar het achterverblijf kwam rook. “Ik opende het luik en zag een fikse brand. Met emmers water probeerde ik de brand tegen te gaan, maar er was geen houden aan. Dus sloot ik het luik weer toe en alarmeerde de hulpdiensten”. Terwijl de reddingboot van Den Oever onderweg ging en de reddingboot van Den Helder in de haven op brandweerlieden wachtte, bereidde Hendrikse zich voor op een mogelijke evacuatie. “Ik deed mijzelf en de hond een reddingvest om en zette een vlot klaar in het gangboord. Op die manier waren we op het ergste voorbereid. En aansluitend arriveerde de reddingboot Johanna Margaretha, niet veel later gevolgd door de viskotter WR 111.

Schipper (en KNRM donateur) ziet eigen zeilboot afbranden


“Omdat ook de blusactiviteiten van de reddingbootbemanning (reddingboten Johanna Margaretha en Joke Dijkstra) geen succes hadden, werd in overleg besloten dat de hond en ik van boord gingen. De reddingboot kwam langszij en zette mij en de hond even later af op een marineschip, dat in de buurt stand-by lag. Daar werd in prima verzorgd. Diezelfde zorg viel mij trouwens ook op bij de redders. Je verwacht misschien ruig volk, maar het tegendeel is waar. Er viel geen onvertogen woord, naar de oorzaak of naar eventueel falen van mijn kant werd niet gevraagd; ik zag én voelde uitsluitend pure zorgzaamheid. Héél bijzonder om mee te maken. En tegelijkertijd had ik eerlijk gezegd niet anders verwacht. Blijkbaar waren mijn verwachtingen – ik ben al tientallen jaren donateur van de KNRM – hooggespannen”.

Schipper doneert Personal Locator Beacon (PLB) aan KNRM als dankbetuig


Terwijl Hendrikse op het marineschip werd verzorgd, werd op de Witte Raaf de brand geblust. Aansluitend nam de reddingboot Joke Dijkstra van Den Helder het schip langszij en leverde de ernstig beschadigde Witte Raaf in Den Oever af. “Jammer, natuurlijk”, constateert de schipper. “Maar ik heb er geen moment over ingezeten. Ik was blij dat ik mijn dochter kon bellen dat alles goed was afgelopen met mijzelf en de hond. Mede dankzij de redders. En dus deed ik met graagte mee aan de voorjaarsactie in De Reddingboot en doneerde een PLB. Een PBL is een electronische zender welke in een SOS sigaal met daarbij het slachtoffers locatie uit kan sturen via de satelliet in noodsituaties. Je wilt gevoelsmatig toch iets terugdoen voor het prachtige werk van die mannen…”

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wil je weten hoe je dat voorkomt?

Gerelateerde blogs

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.