Reddingboot Anna Margaretha

Margaretha is de zesde reddingboot van dit type. Eerder werden de reddingstations West-Terschelling, Schiermonnikoog, Breskens, Noordland-Burghsluis en IJmuiden met een Arie Visser-type uitgerust.

De Anna Margaretha werd gebouwd door de werf Aluboot in Hindeloopen. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw. De opblaasbare rubberrand (de zogenaamde ‘tube’) geeft de reddingboot extra drijfvermogen en stabiliteit. De boot is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van een dergelijk type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld.

Arie Visser

Reddingboot Anna Margaretha

Twee MAN-dieselmotoren van elk 1000 pk drijven twee Hamilton-waterjets aan, die de boot een maximumsnelheid van 32 knopen (= 60 km/uur) geven. De Anna Margaretha is zelfrichtend in het geval van kapseizen. De reddingboot is inzetbaar onder alle weersomstandigheden. De nieuwe reddingboot heeft een brandstofcapaciteit van 6100 liter. De actieradius van het schip is 16 uur volle kracht, onder gunstige weersomstandigheden. Aan boord is de modernste communicatie- en navigatieapparatuur geplaatst, waaronder radar, satellietnavigatiesysteem, videoplotter, marifoon, Navtex, mobilofoon en GSM-mobiele telefoon. Ook is er een nieuwe soort stoel van het type Ullman geinstalleerd (zie foto). De Anna Margaretha kan worden bemand door zes bemanningsleden en er is ruimte voor 120 geredden.

De reddingboot Anna Margaretha wijkt qua uiterlijk af van de andere reddingboten van de KNRM. Het is de eerste reddingboot van het type Arie Visser die ongeschilderd wordt opgeleverd. Omdat de grotere reddingboten van de KNRM van aluminium zijn, is schilderen in principe niet nodig. De keuze de reddingboot niet te schilderen, levert de KNRM een directe besparing op de nieuwbouw en de 5-jaarlijkse onderhoudsbeurt op. Daarnaast wordt de bemanning niet belast met schilderwerkzaamheden en zal de reddingboot bij groot onderhoud eerder terug zijn op het reddingstation.

Klasse: Arie Visser

In jaren dat de Redding Maatschappij ervaring opdeed met de grotere RIB’s, bleek dat de actieradius van deze klasse te beperkt was. Daarom werd besloten een grotere variant van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur op volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de berging, voor de machinekamers.

Er zijn 10 schepen van het type Arie Visser gebouwd.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij