Video: KNRM jaaroverzicht 2016

17 januari 2017

KNRM is deel van het vrijwilligersleven

Groei in reddingen en donateurs bij Redding Maatschappij

In 2016 zijn de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 2.349 keer uitgevaren en werden 3.974 mensen gered of geholpen. De vrijwilligers werden in 2016 gesteund door een recordaantal donateurs. Er werden 9.500 nieuwe “Redders aan de wal” ingeschreven in het afgelopen jaar. De KNRM is ongesubsidieerd en volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen.

Het aantal reddingen en hulpverleningen door de KNRM is licht gestegen ten opzichte van 2015.
De cijfers geven een normaal beeld ten opzichte van voorgaande jaren.

Word donateur

Wist u dat de KNRM volledig afhankelijk is van donaties?

Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.

Doneer nu

2016 2015 2014 2013
Totaal aantal acties 2349 2332 2238 2171
Totaal aantal geredden 3974 3630 3444 3517
Totaal geredde dieren 97 99 89 96

De aard van de actie is als volgt te verdelen:

Hulpverlening / redding 1743 1723 1600 1637
Zoekactie 160 156 192 188
Loos alarm (geen zoekactie) 37 39 63 40
Medische evacuatie 50 61 71 68
Stoffelijk overschot bergen 7 11 7 12
Gewondenvervoer strand 117 63 54 52

De Radio Medische Dienst van de KNRM was het hele jaar beschikbaar voor medische adviezen aan zeevarenden over de hele wereld. De vijf huisartsen die deze dienst verzorgen gaven in totaal 804 consulten. Voor 28 zieken of gewonden is op verzoek van de arts een medische evacuatie uitgevoerd per reddingboot. In 29 gevallen gebeurde het per helikopter van de Kustwacht.
Zie ook: www.knrm.nl/rmd

Op het water waren de redders vooral actief voor zeil- en motorjachten in problemen, door navigatiefouten en motorproblemen, maar ook aanvaringen, ongelukken en brand aan boord.

In veel gevallen zijn de opvarenden door weersomstandigheden, ongelukken of pech niet meer in staat hun schip veilig te besturen of een haven binnen te loodsen.
In gemiddeld 10% van alle hulpverleningen zijn de opvarenden uit gevaarlijke omstandigheden bevrijd.

In 2015 lanceerde de KNRM de speciale app KNRM Helpt. Hiermee kunnen watersporters beter voorbereid het water op gaan, met kennis van weersvooruitzichten, golfhoogte, waarschuwingen en vaarroutes. De app is sindsdien door 25.000 gebruikers gedownload en resulteerde deze zomer in diverse hulpvragen via de app. Hiervoor heeft de KNRM een eigen alarmcentrale ingericht. Zie ook: www.knrm.nl/helpt

Voor surfers heeft de KNRM speciale “Be Traceable” stickers, waarmee surfmateriaal gemerkt kan worden, zodat bij gevonden plank of zeil de eigenaar opgespoord kan worden. Dit kan onnodige zoekacties naar surfers voorkomen. Zie ook: www.knrm.nl/surfers

Opvallend gestegen is de hulp op het strand, waar voertuigen van de KNRM de ambulancediensten helpen om slachtoffer en hulpverleners te vervoeren.

De drukste reddingstations waren Ameland, Scheveningen, Dordrecht, Hindeloopen en Enkhuizen, met elk meer dan 100 hulpverleningen en reddingen.

Tijdens de zomermaanden zijn KNRM lifeguards actief op de Friese Waddeneilanden en Wassenaar voor strandbewaking in opdracht van de gemeente. In 2016 verleenden zij 1840 keer hulp. Te verdelen in:

2016 2015 2014 2013
EHBO 1713 1625 1590 1275
Vermissing 30 36 25 39
Redding zwemmers 29 13 23 39
Gewonden dieren 68 75 27 76
Totaal aantal hulpverleningen 1840 1749 1665 1429

Elders in Nederland zorgen lokale reddingsbrigades voor de strandbewaking. Zij zijn verenigd in de koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland, waarmee de KNRM nauwere samenwerkingsverbanden onderzoekt en beproeft.

Meer donateurs dan ooit
Waar ook groei in zit, is het aantal donateurs dat de KNRM steunt. 93.813 ‘Redders aan de wal’ – een recordaantal donateurs - zijn een onmisbare schakel in het voorbestaan van de organisatie, die geen subsidie ontvangt voor het reddingwerk. Deze zelfstandige positie van de KNRM is een belangrijke factor in het succes. Uit onderzoek in 2016 is ook gebleken dat de KNRM tot de meest gewaardeerde en vertrouwde goede doelen behoort. De KNRM is geliefd bij de toegewijde vrijwilligers en de donateurs, die de Redding Maatschappij vaak al generaties lang trouw steunen. Niet alleen voor de reddingbootbemanningen is de KNRM een deel van hun leven, maar ook bij donateurs betekent het donateurschap meer dan alleen een financiële ondersteuning!
Zie ook www.knrm.nl/help-mee

Griekse redders opgeleid
De KNRM was dit jaar ook buiten de landsgrenzen actief. Met een internationale hulpactie zorgde de KNRM ervoor dat in een paar maanden tijd een compleet reddingstation op het Griekse eiland Chios kon worden ingericht voor het Hellenic Rescue Team, dat met vrijwilligers hulp verleent aan vluchtelingen in nood op zee. De actie werd mogelijk gemaakt door een aparte inzamelingsactie. Het reddingstation werd gebouwd op de fundamenten van de KNRM: door vrijwilligers, dankzij donateurs en geheel belangeloos. Zie ook www.knrm.nl/redders-helpen-redders

Jaarverslag verschijnt in april
Het volledige jaarverslag van de organisatie verschijnt in april, na goedkeuring van de jaarrekening en verantwoordingsverklaring van de Raad van Toezicht. Zie ook www.knrm.nl/jaarverslag

Bekijk hier het totaal overzicht van de jaarcijfers 2016

.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.