KNRM vervangt reddingboten station Scheveningen in 2022 en 2034

13 december 2020
Scheveningen

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt beide reddingboten die op dit moment dienst doen op Scheveningen. In 2022 zal de reddingboot Beluga, die gebouwd werd in 1991 worden vervangen. In 2034 wordt de reddingboot Kitty Roosmale Nepveu vervangen, die in 2008 gebouwd werd. De vervanging van beide reddingboten hangt samen met een ambitieus vervangingsplan van de hele KNRM-reddingvloot tussen nu en 2035. 

De KNRM is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot 20 meter. Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot bevat reddingboten uit 1991 en daarna. De oudste, waaronder de Beluga, is dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een vervangingsplan van een uitdagende omvang.

De KNRM is een reddingorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingwerk is kosteloos en wordt betaald uit giften van geredden en donateurs. 

Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

Op station Scheveningen zal de reddingboot Beluga uit de huidige Float-klasse worden vervangen door een 7,5 meter lange RIB (Rigid Inflatable Boat), een reddingboot vergelijkbaar met de huidige Atlantic-klasse. Deze nieuw te bouwen reddingboot kost 266.200 euro. De reddingboot Kitty Roosmale Nepveu wordt vervangen door een reddingboot uit de Nh1816-klasse, heeft een lengte van 19 meter en kost 3.000.000 euro. 

Het totale vervangingsplan van 75 reddingboten kost ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden middels verschillende activiteiten. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in Nederland. 

Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen”. 
 

 

Foto gemaakt door Dick Teske.