HOME

Drukke dagen zo aan het einde van het seizoen.....

01-10-2018 lelystad

Als we al mochten denken dat het einde van het seizoen betekend dat het rustiger gaat worden met meldingen, is dat de afgelopen dagen wel anders gebleken! Maar liefst 5 acties in 3 dagen. Alleen zaterdag was voor de pagers een rustdag…. 

Op vrijdagavond gingen rond 20:00 de piepers voor een jachtje in problemen tussen de Flevocentrale en de Flevomarina, dus aan de IJsselmeerzijde. Ook Urk was hiervoor gealarmeerd. De betrokken persoon wist de weg niet goed en werd overvallen doordat het snel donker werd. Inmiddels had hij de haven gevonden waar we nog even kort met hem gesproken hebben. 

Dat het mooie weer toch nog mensen het water op trok bleek ook op zondag, toen rond 15:15 de schipper bericht kreeg van de KNRM Alarmcentrale dat er een motorbootje met motorstoring tussen Lelystad en de vluchthaven langs de Oostvaardersdijk lag. Doordat ze geen voortstuwing hadden dreven ze langzaam aan richting de dijk. Op redelijk rustig water werden de beide heren aan boord in goede gezondheid en rustig aangetroffen. 2 opstappers overgezet met veel kennis van motoren en techniek, maar ook deze konden ter plekke niets betekenen. De heren waren onderweg richting Amsterdam, maar helaas eindigde de reis tijdelijk in Lelystad haven waar we ze naar toe gebracht hebben. 

En hoewel men zou verwachten dat met name de weekenden druk zijn, komt ook dan bedrogen uit, want de maandag was de dag van 3 acties achter elkaar en een totale actieduur van maar liefst 6 uur! Helaas heeft een van onze opstappers daardoor een afspraak gemist. Tja, we kunnen we ook niet weten hoe lang een actie gaat duren. Gelukkig hebben we nog helpers aan wal die de familie op de hoogte kan brengen dat het allemaal iets langer duurde dan gebruikelijk. 

 

Op deze 1e maandag van de maand gingen om 13:25 de piepers van de bemanning voor wat inzet 1 van 3 achter elkaar zou worden. 

De schipper die het KWC belde kreeg al gelijk te horen dat er 2 schepen in problemen waren. Ook de Frans Verkade van Marken was gealarmeerd. De eerste waar de Bert en Anneke naar toe ging was een charterscheepje wat bij de zuidelijke haveningang door motorstoring op de keien was gelopen. Ondertussen was er binnen een theedoek op het fornuis waardoor deze in brand vloog. Dit brandje was gelukkig snel weer geblust.

Het lostrekken kostte nogal wat moeite, en net toen een boot van Rijkswaterstaat er was om te helpen kwam hij los. De boot is naar Batavia Haven gebracht waarna de Bert en Anneke direct kon vertrekken voor nummer 2. 

Bij de SportJ boei lag een omgebouwd visserschip. Ook deze had motorpech. Ze hadden het anker uitgegooid, maar omdat de ankerlier defect bleek kregen ze deze niet meer omhoog. De eigenaar dacht dat de ankerketting niet vast zat in de bun, maar helaas bleek dat toch zo te zijn. De bemanning is druk bezig geweest en kostte moeite, maar de ankerketting is losgemaakt en aan het Markermeer gedoneerd. Hierop kon het schip naar Lelystad gebracht worden. Gezien het gewicht (30 ton) is dit door de Frans Verkade van Marken gedaan. 

Vlak nadat de Frans Verkade vertrokken was met de sleep werd de reddingboot opnieuw opgeroepen door het KWC dat er een binnenvaartschip was die slagzij maakte en mogelijk water binnen kreeg. 

Bij aankomst bleek het met kunstmest geladen schip naar stuurboord over te hellen door verschoven lading. Ook hier bleek het probleem geen motorvermogen te zijn. Om het schip wat uit de luwte van de golven te houden werd de hulp ingeroepen van een andere binnenvaarder. Ook was de RWS25 ter plaatse die de OSC functie op zich nam. Ook kwam er hulp van de 2e boot van Marken en de Tor van een particuliere berger. Om het schip naar de blok van Kuffeler te krijgen en af te meren is er nog een 2e binnenvaarder langszij gekomen en deze hebben het incident schip tussen zich in genomen. 

Toen het schip bijna binnen was kwam de Frans Verkade ook weer terug van de 2e inzet, deze hadden nog een opstapper van ons aan boord die wilde wel graag weer terug met de Bert en Anneke Knape. 

Rond 19:00u konden de mannen weer retour naar het boothuis, en om 19.30 was alles weer inzet gereed en waren ze onderweg naar huis om eindelijk aan het avondeten te beginnen. 

19:30 einde inzet…. 

DEEL DIT BERICHT
Terug naar nieuwsoverzicht