Alarm voor persoon te water

17 augustus 2015

Aangezien dit een oefenavond was en wij nog me een klein groepje zaten na te praten, konden we direct losgooien en waren snel ter plaatse. Het bleek om een man te gaan die zijn handen ernstig had verwond aan boord van een tall ship. Hij had enkele vingers verspeeld bij het werken met de tuigage, waarbij zijn handen tussen een blok en de lopende tuigage terecht waren gekomen. De handen waren reeds verbonden. Assistentie verleend, totdat ambulance personeel ter plaatse was. De bemanning was erg geschrokken.

De melding was echter een man te water, waarvan hier geen sprake was. Dit bleek om een gelijktijdig incident te gaan, enkele honderden meters verderop, ook in de vissershaven.

Dankzij donateurs

Wist u dat de KNRM volledig afhankelijk is van donaties?

Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.

Meer informatie Word donateur

Bemanning die nadat de pieper was gegaan van huis af kwamen, vonden de Koos van Messel al vertrokken vanaf de steiger. Hierop zijn zij met de auto richting de plek gegaan, waar zij vanaf het KNRM terrein blauwe lichten zagen. Echter, al eerder was de weg min of meer geblokkeerd door twee brandweerwagens, waarop zij de auto hebben achtergelaten en vanaf de Oostkant van de vishallen lopend aan de waterkant van de vishallen verder gingen.

Hier troffen zij de Deense kotter L300 Laguna, waar de man over boord situatie zich had voorgedaan. De man was al uit het water gehaald en lag aan dek. Hij was duidelijk nog aanspreekbaar, maar had een hoofdwond opgelopen en was wat onrustig.

Omdat beide partijen zich niet realiseerden dat het om twee gelijktijdige incidenten ging, schiep dit nogal wat verwarring. De "walploeg" zocht contact met de Koos van Messel, omdat een brancard nodig was. Op het telefoonnummer van de Koos van Messel werd echter niet gereageerd (omdat men bezig was hulp te verlenen en de tijd daarvoor ontbrak).

Los van elkaar werd dus op twee plaatsen assistentie verleend. Bij het tall ship vooral om de geschrokken bemanning gerust te stellen en bij het verdrinkingsslachtoffer met het van boord halen van het slachtoffer tot in de ambulance.

Ondanks de verwarring van twee gelijktijdige incidenten, liep dit aan beide zijden soepeltjes, alhoewel we ons pas op het laatste moment realiseerden dat we op twee plekken tegelijk aan het werk waren.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij