KNRM-reddingboot op wielen

8 juni 2021

Casco van nieuwe 11 meter reddingboot op transport in Friesland

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) bouwt aan een nieuwe vloot van reddingboten. De eerste daarvan is in aanbouw en het casco werd vandaag getransporteerd van Jachtbouw Folmer in Rijs naar Dok- en Scheepsbouw Woudsend. Daar wordt de boot verder afgebouwd.

In december 2020 werd begonnen met de bouw van het aluminium casco bij Folmer. De romp werd op z’n kop gebouwd, waardoor de huidplaten makkelijker vast te lassen zijn aan de spanten. Daarna is de romp omgedraaid en is het stuurhuis er op gebouwd.

Na het transport over de weg naar Woudsend, wordt de reddingboot afgebouwd bij Dok en Scheepsbouw Woudsend. Op de werf wordt de bekabeling gelegd, motoren en waterjets geplaatst, apparatuur ingebouwd en tenslotte kleur aangebracht op het stuurhuis.

Rondom de reddingboot komt een dikke opblaasbare rand, de tube genoemd. Door het ontbreken ervan heeft het casco nu opvallende, vreemde verhoudingen. Pas na het plaatsen van de oranje tube krijgt de reddingboot zijn stoere uiterlijk.

De reddingboot meet dan uiteindelijk 11 meter lang, 4,60 meter breed en krijgt de klassenaam Van Wijk, genoemd naar de schenker die de bouw van de reddingboot mogelijk maakte. Vrijwel alle reddingboten van de KNRM zijn genoemd naar schenkers en erflater, die de KNRM financieel hebben gesteund. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden.

In Woudsend worden de komende jaren nog vier van dergelijke reddingboten gebouwd. Ook in Hoorn, bij Habbeké Shipyard worden vier van deze reddingboten gebouwd. Het is de opmaat naar een vlootvernieuwing van de KNRM in de komende 15 jaar.