Historie KNRM Egmond aan Zee

Sinds 1824

2018

Maritiem Centrum Egmond

In november 2018 wordt het Maritiem Centrum aan de Boulevard Zuid in gebruik genomen.

Read More...
2014

Ocean Eleven

“KAPPEN DIE LIJN ………. NU ! ………. ZE GAAN OM!" schreeuwt de reddingbootschipper naar zijn bemanning. Wat een routine klus leek te worden ontaarde in een heftige strijd met de elementen!

Read More...
2008

Tractor Zeeleeuw (2)

In januari 2008 wordt de tractor Zeeleeuw in gebruik genomen.

Read More...
2005

Unimog U1300L

In 2005 wordt een nieuw voertuig ingebruik genomen voor het vervoer van de manschappen en het materiaal van de lijnwerp en wipperploeg.

Read More...
2004

Dar Natury

Op woensdag 23 juni 2004 werd Nederland geteisterd door een extreem zware storm. De Kustwacht gaf vroegtijdig een weeralarm en dat miste zijn uitwerking niet. Voordat het onweer losbarste, kozen veel zeevarenden het zekere voor het onzekere en liepen tijdig een haven aan. De bemanning van het 18 meter lange Poolse zeiljacht Dar Natury, onderweg naar Amsterdam, onderschatte de weersverwachting en bleef op zee. Dat leidde tot de alarmering van vijf reddingstations van de KNRM.

Read More...
1992

Reddingboot Adriaan Hendrik

Op 3 oktober 1992 wordt de reddingboot Adriaan Hendrik in dienst gesteld.

Read More...
1991

Tractor Moby Dick

In 1991 wordt de tractor Moby Dick in gebruik genomen.

Read More...
1990

Unimog 404

In 1990 wordt een nieuw voertuig ingebruik genomen voor het vervoer van de manschappen en het materiaal van de lijnwerp en wipperploeg.

Read More...
1987

Boothuis : Boulevard Zuid

In september 1987 wordt het boothuis aan de Boulevard Zuid in gebruik genomen.

Read More...
1986

Reddingboot Willem Horsman

Op 28 januari 1986 wordt de reddingboot Willem Horsman indienst gesteld.

Read More...
1972

Wan Chun

Toen Dhr. Wan Lung uit Taiwan het vrachtschip Ranada kocht in Oslo, zal hij niet gedroomt hebben dat zij onder haar nieuwe naam geen enkele reis zou volbrengen. Ook gezagvoerder Yang Tzong Hwa wilde zijn reder ongetwijfeld graag bewijzen dat het hem toevertrouwde schip haar prijs waard was. De Wan Chun vertrok begin november uit Kristiansand om in Duinkerken haar eerste lading in te nemen, maar zou IJmuiden aandoen om olie bij te bunkeren.

Read More...
1966

Tractor Flipper

In 1966 wordt de tractor Flipper in dienst genomen.

Read More...
1961

Lijnwerp en wipperploeg

In 1961 wordt een aparte lijnwerp en wipperploeg opgericht.

Read More...
1958

Reddingboot Ubbo

Op 4 juni 1958 wordt de reddingboot Ubbo in dienst gesteld.

Read More...
1954

Katinco

Op 21 december 1954, het Panamese vrachtschip Katinco komt in een zware storm en raakt in de problemen. Het 7000 ton metende vrachtschip was onderweg van Rotterdam naar Hamburg toen het stuurloos raakte en ten noorden van Egmond aan Zee vastliep op het strand.

Read More...
1939

Reddingboot President Steyn

Op 23 november 1939 wordt de reddingboot President Steyn in dienst gesteld.

 

Read More...

Tractor Zeeleeuw (1)

In 1939 wordt de tractor Zeeleeuw in gebruik genomen.

Read More...

Boothuis : Schipper van der Plasstraat

In 1939 wordt het boothuis aan de Schipper van der Plasstraat in gebruik genomen.

Read More...
1935

Drente en Kerkplein

Het s.s. Kerkplein is op 18 oktober vertrokken vanuit Amsterdam. Het ongeladen schip, onderweg naar Rotterdam voor een werfbeurt komt door de aanwakkerende wind in grote problemen en vraagt om sleepboothulp.

Kort na de ontvangst van het noodbericht verlaat vanuit IJmuiden de sleepboot Drente de haven en stoomt op naar de opgegeven positie. Na een zware tocht bereikt de Drente de in nood verkerende Kerkplein. Het lukt de Drente, bedolven onder grondzeeen een sleepverbinding te maken en sleept de Kerkplein richting IJmuiden. Voor de pieren krijgt de Drente het zwaar te verduren en breekt de sleepverbinding, de Kerkplein drijft stuurloos de noord in.

Read More...
1871

Boothuis : Westeinde

In 1871 wordt aan het Westeinde een nieuw stenen boothuis in gebruik genomen.

Read More...
1862

Ingebruikname Lijnwerp-en wippertoestel

Naar aanleiding van uitstekkende ervaringen van andere Reddingmaatschappijen wordt nogmaals een vuurpijltoestel beproefd en men besluit een vuurpijltoestel aan te schaffen. Het toestel wordt geplaatst in Egmond aan Zee.

Read More...
1824

Oprichting station Egmond

Na de oprichting van de reddingmaatschappij op 11 november 1824, wordt door Dhr. Feike Sipkes een inventarisatie gemaakt van het aanwezige materieel op reddinggebied langs de Nederlandse kust.

 

Read More...