Historie KNRM Den Helder

Sinds 1825

2007

REDDINGBOOT JOKE DIJKSTRA

JOKE DIJKSTRA  2007-HEDEN

Gegevens

Klasse

Arie Visser

Afmetingen

18,80 x 6,10 x 1,03 m

Geschonken door

Dhr. Huibert Dijkstra

Gedoopt door

Mw. E. Schippers

In dienst sinds

13-01-2007

De Joke Dijkstra werd 13 januari 2007 in Den Helder gedoopt. De doop werd verricht door mevrouw E. Schippers, eertijds levensgezel van de heer Dijkstra. 

De bouw van het schip werd mogelijk gemaakt uit de nalatenschap van de heer Huibert Dijkstra.

De Joke Dijkstra is de derde reddingboot die de KNRM uit de nalatenschap heeft kunnen laten bouwen en is vernoemd naar de zuster van Huibert Dijkstra.

De reddingboten Huibert Dijkstra (type Atlantic 75) en George Dijkstra (type Valentijn) zijn inmiddels al aan de vloot van de KNRM toegevoegd.

Read More...
1997

REDDINGBOOT DORUS RIJKERS

 DORUS RIJKERS 1997-2007

Reddingboot Dorus Rijkers

Gegevens

Klasse

Johannes Frederik

Afmetingen

14,40 x 5,40 x 0,75 m

Geschonken door

Stichting Helden van de Zee Dorus Rijkers

Gedoopt door

Mw. J.C. van Haaften-de Vries

In dienst sinds

5-7-1997

De Dorus Rijkers werd 20 september 1997 gedoopt door mevr. J.C. van Haaften - de Vries, vice-voorzitter van het Dorus Rijkersfonds.

De reddingboot Dorus Rijkers werd gefinancierd door een gift van het Dorus Rijkers Fonds.

Het schip werd gestationeerd in Den Helder. Na de in dienst stelling van de reddingboot Joke Dijkstra van het type Arie Visser op station Den Helder werd de Dorus Rijkers toegevoegd aan de reservevloot, met nog steeds Den Helder als uitvalshaven.

Niet te verwarren met de oude motorreddingboot Dorus Rijkers.

Read More...
1977

REDDINGBOOT ZEELEEUW

REDDINGBOOT ZEELEEUW 1977-1994

Read More...
1968

REDDINGBOOT SUZANNA

SUZANNA , STATIONS REDDINGBOOT IN DEN HELDER VAN 1968 - 1997

Read More...
1956

REDDINGBOOT CHRISTIAEN HUYGENS

REDDINGBOOT CHRISTIAEN HUYGENS

Read More...
1952

REDDINGBOOT PRINS HENDRIK

Reddingboot PRINS HENDRIK in dienst als reddingboot in Den Helder VAN 1952-1968

Op 11 juni 1951 doopte de toenmalige koningin Wilhelmina de motorreddingboot en gaf ze de boot de naam Prins Hendrik. Dit ter ere van haar reeds overleden echtgenoot die altijd zeer geïnteresseerd was in het reddingwezen. De Prins Hendrik is een zelf richtende reddingboot wat inhoudt dat wanneer de boot omkiept, zij vanzelf weer naar boven draait. De Prins Hendrik was van 1952 tot 1968 gestationeerd in Den Helder. Eind 1968 werd de Prins Hendrik vervangen door de motorreddingboot Suzanna, en deed ze tot 1996 dienst als reserveboot van de K.N.Z.H.R.M. en later de KNRM. In 1996 is de boot toegevoegd aan de varende collectie van het Reddingmuseum.

De Prins Hendrik heeft 472 reddingacties uitgevoerd en daarmee zijn 728 mensen gered!

Read More...
1940

DE REDDINGBOOT december 1941

Stukje overgenomen uit het blad "DE REDDINGBOOT" van 1941

Read More...
1938

REDDINGBOOT CK BAAS

CK BAAS 1938-1953 

Read More...
1934

DE SCHEEPSRAMP BIJ LICHTSCHIP HAAKS

               DE SCHEEPSRAMP BIJ LICHTSCHIP HAAKS

  (uit de reddingboot No 39, april 1935)

 

Read More...
1923

INDIENSTTREDING REDDINGBOOT DORUS RIJKERS

17-07-1923 is de Reddingboot DORUS RIJKERS indienst gesteld als reddingboot van Den Helder

Read More...
1825

EERSTE HONDERD JAAR DEN HELDER

1825 Huisduinen wordt volledig station met nieuwe Str. R.b.

1859 Krijgt een nieuw model Str. R.b.

1864 Nieuwediep wordt een volledig station met nieuwe Str. R.b.

1866 Nieuwediep krijgt ( de eerste) z.r.R.boot. Het boothuis wordt vergroot

1867 Nieuwediep krijgt vanwwege den Minister van Binnenlandshe Zaken een helling voor de R.b.

1869 Huisduinen krijgt een nieuwe steenen boothuis

1874 Huisduinen krijgt een v.p toestel

1878 Aan de sleepboot Mij. wordt een v.p toestel ( systeem Delvigne) aangeboden

1881 Contract met de firma Zurmuhlen voor het slepen de R.b.

1887 Huisduinen de R.b. wordt vervangen door een w.l.R vlet

1888 Huisduinen wordt als station voor de R.vlet opgeheven, doch behoudt het v.p. toestel. Heldersche Zeedijk krijgt een boothuis en de Reddingvlet van Huisduinen

1894 Nieuwediep het boothuis vergroot en de helling gewijzigd

1895 Nieuw sleep contract met de firma Zurmuhlen

1906 Nieuwediep krijgt nieuw boothuis op den kop van de Marinehaven

1910 Nieuwediep Nieuwediep boothuis en helling gerepareerd en gewijzigd

1923 Nieuwediep de motor-R.b. Dorus Rijkers in station gelegd met een lijnwerptoestel-Shermuly

1924 Heldersche Zeedijk als station opgegeven; de Reddingvlet verplaatst naar Nieuwediep; de z.r, R.boot in reserve naar Amsterdam

Read More...