Een eenmalig ontwerp, niet behoren tot een klasse.
Op zaterdag 18 juni 2005 om 13.30 uur werd in Den Oever de KNRM-reddingboot Johanna Margareta herdoopt. De bouw van de Johanna Margareta werd mogelijk gemaakt dankzij een grote schenking van de heer G.R.J. van Wesel en mevrouw F.M. Anneveld-van Wesel. De doop werd verricht door een kleindochter van de naamgeefster Johanna Margareta van Wesel. Als voorzitter van de plaatselijke commissie was ook burgemeester mw Titia Lont aanwezig .
Afmetingen
8.50 x 3.00 x 0.60 m
Geschonken door
Gemeente Blaricum
Gedoopt door
Mevr. Joan de Zwart-Bloch
In dienst sinds
2009
De Johanna Margareta werd in het jaar 2000 ontworpen onder de typenaam Harder 2000. Van deze reddingboot had de KNRM hoge verwachtingen en voorzag een vloot van twintig schepen van dit type te bouwen. De vreugde bij de doop in 2001 was dan ook groot.
In de periode die volgde kende de reddingboot vele tegenslagen en technische mankementen. Uiteindelijk werd de boot total loss teruggegeven aan de bouwer, die erkende een misrekening gemaakt te hebben bij het construeren van de boot. Er werd een geheel nieuw schip gebouwd, waarmee in eerste aanleg veel is getest en gevaren. Na een periode op het reddingstation Noordland-Burghsluis is besloten de reddingboot ook op Vlieland en in Den Oever te testen. Daarna is Den Oever aangewezen als nieuwe thuishaven voor de Johanna Margareta.
In de periodes waarin de reddingboot op diverse reddingstations werd getest en beproefd onder de werknaam Prototype 1, zijn er intussen veertig acties met de boot uitgevoerd, waarbij 80 mensen werden gered of uit gevaar bevrijd.
In de periodes waarin de reddingboot op diverse reddingstations werd getest en beproefd onder de werknaam Prototype 1, zijn er intussen veertig acties met de boot uitgevoerd, waarbij 80 mensen werden gered of uit gevaar bevrijd.
De plannen om van deze reddingboot een serie van twintig te bouwen, zijn inmiddels verlaten. Uit proeven is gebleken dat de reddingboot door gewicht en afmetingen geen beoogd opvolger kan zijn van de kleine rubberboten. Daarvoor in de plaats is inmiddels gekozen voor het type Atlantic 75.
De Johanna Margareta zal voorlopig een uniek schip zijn in de KNRM-vloot, maar naar wij verwachten in de toekomst een belangrijke toevoeging aan de reddingvloot voor het IJsselmeer en de Waddenzee.
De belangrijkste technische gegevens:
Romp kunststof
Opbouw aluminium
Volvo dieselmotoren
Topsnelheid en actieradius 35 knopen en 5 uur volle kracht
Gewicht 3,8 ton
Voortstuwing 2 x Hamilton waterjet
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.