Voordat de keuze voor de huidige Nikolaas-klasse werd gemaakt, voer de KNRM met verschillende reddingboten die niet tot één specifieke klasse behoorden. Daarom werd in 2008 gekozen voor een nieuw type reddingboot, speciaal bestemd voor hulpverleningen en reddingen op het ruime binnenwater.
De keuze voor deze reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten:
de geredden capaciteit van 20 personen (exclusief bemanning), de hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht. Daarnaast wilde de KNRM een waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de veiligheid voor drenkelingen. Ook het kostenaspect was belangrijk; deze reddingboot is goedkoper dan een Atlantic-klasse en vergt minder onderhoud.
De eerste negen reddingboten zijn gebouwd door Mare Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. Van het type AV 900 zijn er al meer dan 210 gebouwd en dit schip heeft zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst. De motor is een Volvo D6 in combinatie met een Ultra 377 waterjet.
Geheel in de KNRM-traditie wordt de klasse-aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994) was een jonge, enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval om het leven kwam. Zijn ouders willen met deze schenking hun zoon in dierbare herinnering houden.
Op basis van de Nikolaas 1-klasse is een aangepaste en versterkte versie ontworpen. Het grootste verschil met de eerste versie zijn de dikkere vlakplaten en het dubbele aantal dwarsspanten. Bovendien werd de mogelijkheid gecreëerd om twee motoren te plaatsen voor reddingboten die in stromend water opereren.
Klasse
Nikolaas II
Afmetingen
9,15 x 3,30 x 0,60 m
Gewicht
3,4 ton
Motorvermogen
1 x 435 pk Volvo Penta (of 2 x 258 pk Steyr motoren)
Max. snelheid
34 knopen
Capaciteit
20 geredden
Bemanning
4 personen
Klasse
Nikolaas I
Afmetingen
9,15 x 3,30 x 0,60 m
Gewicht
4,2 ton
Motorvermogen
Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra 377 waterjet
Max. snelheid
35 knopen
Capaciteit
20 geredden
Bemanning
4 personen
Actieradius
3 uur volle kracht
Inzetbaarheid
binnenwater onder alle weersomstandigheden
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op het water. De redders en reddingboten komen in actie na een alarmering. De KNRM heeft 45 reddingstations langs de kust. De 75 reddingboten worden bemand door 1.500 vrijwilligers. De KNRM komt meer dan 2.500 keer per jaar in actie voor noodmeldingen waarbij ruim 4.000 mensen worden geholpen of gered.
© 2024 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij