HOME

Nikolaas klasse

Nikolaas silhouet 640.png

'Exoten'
Voordat de keuze voor de huidige Nikolaas-klasse werd gemaakt, voer de KNRM met verschillende boten in die niet tot één specifieke klasse behoorden.

De Johanna Margareta is bijvoorbeeld van een type, dat uiteindelijk niet werd door ontwikkeld door de KNRM. Binnen de KNRM spreken we van 'exoten' omdat sommige schepen niet tot een bepaalde klasse horen. Door niet-standaardisering zijn de onderhoudskosten voor deze reddingboten relatief hoog.

Nikolaas I Klasse
Daarom werd in 2008 werd een nieuw klasse toegevoegd aan de KNRM vloot. De Nikolaas-klasse: specifiek bestemd voor hulpverlening en reddingen op het binnenwater. De keuze voor deze reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten.

Ten eerste de (geredden)capaciteit. Op het binnenwater varen onder andere watertaxi’s en fast ferry’s. Die schepen hebben relatief veel mensen aan boord en vragen om een reddingboot met een capaciteit van 20 personen, exclusief bemanning. Ten tweede biedt de nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht.

Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken en slepen van jachten. Daarnaast wilde de KNRM een waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de veiligheid voor de drenkelingen. En als laatste het kostenaspect. Deze reddingboot is goedkoper dan een Atlantic-type en vergt minder onderhoud. In het menu links vind je alle boten op volgorde van doopdatum van de Nikolaas Wijsenbeek t/m 't Span.

Noorwegen
De de eerste 9 reddingboten zijn gebouwd door Mare Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. De boot van het type AV 900 is al ruim 210 keer gebouwd en heeft zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst. De motor is een Volvo D6  in combinatie met een Ultra 377 waterjet.

Geheel in de KNRM-traditie wordt de klasse-aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994) was een jonge, enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval om het leven kwam. Zijn ouders willen met deze schenking hun zoon in dierbare herinnering houden. 

Klasse Nikolaas
Gewicht 3,4 ton
Afmetingen 9.30 x 3.30 x 0.60 m
Motorvermogen 435 pk (of 2 x 250 pk)
Max. Snelheid 35 knopen
Capaciteit 20 geredden
Bemanning 4 personen


Nikolaas II klasse

De eerste twee van de Nederlandse Nikolaas II klasse zijn afgeleverd.
Het grootste verschil met het voorgaande type zijn de dikkere vlakplaten en het dubbel aantal dwarsspanten. Zie de Youtube presentatie van Habbeké Shipyards en de Dutch Special Marine Group. Het ontwerp is van Pieter Meuzelaar. De aandrijving bestaat uit een Volvo Penta D6-435 gekoppeld aan een Ultrajet 377 waterjet.

Klasse Nikolaas II
Gewicht 3,4 ton
Afmetingen 9.15 x 3.30 x 0.60 m
Motorvermogen 435 pk (of 2 x 258 pk)
Max. Snelheid 34 knopen
Capaciteit 20 geredden
Bemanning 4 personen


Chronologisch overzicht schepen:

Nikolaas I klasse


Nikolaas II klasse

 
×