De Nh1816 is de eerste reddingboot van een nieuwe klasse allweather reddingboten. De reddingboot is een schenking van de Goede Doelenstichting van verzekeringsmaatschappij Nh1816.
De KNRM begon in 2009 met het project ‘SAR Nh 1816’ om daarmee in de toekomst de Arie Visserklasse te vervangen. In samenwerking met de faculteit Maritieme Techniek van de TU Delft, Damen Shipyards en Willem de Vries Lentsch Yachts Designers & Naval Architects werd overlegd, getekend en beproefd welk type reddingboot in de toekomst aan de gestelde eisen kon voldoen.
De belangrijkste verbeterpunten ten opzichte van de Arie Visserklasse waren geluidsreductie in het stuurhuis, meer comfort voor de bemanning door een vriendelijker vaargedrag in slecht weer en toepassing van moderne motoren en apparatuur.
Het model ging in 2014 in de vaart. Tot 2021 is ermee getest in de praktijk en daaruit bleek een heroverweging nodig voor verdere doorontwikkeling. Daarom werd in 2021 gestart met het ontwikkelen van een opvolger, de Nh1816#2, waarin de beste eigenschappen van de Nh1816 en de Arie Visserklasse moeten samenkomen.
Klasse
Nh1816
Geschonken door
Goede Doelenstichting Nh1816 Verzekeringen
Gedoopt door
H.M. Koningin Maxima
In dienst sinds
1-11-2015
Afmetingen
19,30 x 6,54 x 1,10 m
Gewicht
33,6 ton
Motorvermogen
2 x 1200 pk
Max. snelheid
31 knopen
Capaciteit
120 geredden
Bemanning
6 personen
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.