De Nh1816 is in dienst sinds 1-11-2015 en is de eerste reddingboot van een nieuwe klasse allweather reddingboten. De reddingboot is gedoopt door H.M. Koningin Maxima en een schenking van de Goede Doelenstichting van verzekeringsmaatschappij Nh1816 .
De KNRM begon in 2009 met het project ‘SAR Nh 1816’ om daarmee in de toekomst de Arie Visserklasse te vervangen. In samenwerking met de faculteit Maritieme Techniek van de TU Delft, Damen Shipyards en Willem de Vries Lentsch Yachts Designers & Naval Architects werd overlegd, getekend en beproefd welk type reddingboot in de toekomst aan de gestelde eisen kon voldoen. De belangrijkste verbeterpunten ten opzichte van de Arie Visserklasse waren geluidsreductie in het stuurhuis, meer comfort voor de bemanning door een vriendelijker vaargedrag in slecht weer en toepassing van moderne motoren en apparatuur.
Tot 2021 is dit model uitvoerig in de praktijk getest en daaruit bleek een heroverweging nodig voor verdere doorontwikkeling. Daarom werd in 2021 gestart met het ontwikkelen van een opvolger, de Nh1816-II, waarin de beste eigenschappen van de Nh1816 en de Arie Visserklasse moeten samenkomen.
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op het water. De redders en reddingboten komen in actie na een alarmering. De KNRM heeft 45 reddingstations langs de kust. De 75 reddingboten worden bemand door 1.500 vrijwilligers. De KNRM komt meer dan 2.500 keer per jaar in actie voor noodmeldingen waarbij ruim 4.000 mensen worden geholpen of gered.
© 2024 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij