Skip to main content
Doop Alies en Evert Floor door Ria Beerens
Ria Beerens en partner Helmer Wieringa

Nieuwe reddingboot ‘Alies en Evert Floor’ gedoopt

Datum: zaterdag 03 mei 2025 | Sectie: De Cocksdorp - Texel

Zaterdag 3 mei is de nieuwe reddingboot van reddingstation De Cocksdorp gedoopt. De doopplechtigheid vond plaats op het terrein bij het boothuis aan de Volharding bij De Cocksdorp.

De bouw van de ‘Alies en Evert Floor’ is volledig gefinancierd uit de opbrengst van de nalatenschap van wijlen mevrouw Alies Floor-Wieringa. De nieuwe reddingboot is de vierde reddingboot uit de van Wijk klasse en gebouwd door Habbeké Shipyard  uit Hoorn.

Traditiegetrouw heeft de schenker van de reddingboot de naam aan de boot geven en onthult bij de doopplechtigheid. De boot is gedoopt door Ria Beerens. Zij is de partner van de Helmer Wieringa, een neef van Alies. 

Reddingbootklasse Van Wijk
De nieuwe reddingboot is gebouwd door de Noord-Hollandse werf Habbeke Shipyard in Hoorn. De Van Wijk is een doorontwikkeling van de Valentijn 2000. De nieuwe reddingboot is technisch getekend door Gaastmeer Design. Net als bij de overgang van de originele Valentijn naar de 2000, is de Van Wijk naar achteren verlengd. Dit keer met 50 centimeter om bovendeks meer ruimte te creëren. De rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven maar de techniek in de reddingboot is volledig vernieuwd. Daarnaast is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de nieuwe geavanceerde motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans. 

Capaciteiten nieuwe reddingboot
De reddingboot weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee VOLVO PENTA D6-440 pk motoren. Elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een maximum snelheid van 32 knopen kan worden bereikt. De Van Wijkklasse reddingboot is onder alle weersomstandigheden inzetbaar op het IJsselmeer, de Waddenzee en kan ook gelanceerd worden vanaf het strand aan de Noordzee. De motoren van de nieuwe reddingboot voor Texel De Cocksdorp zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.

Vervangt reddingboot Beursplein 5
De nieuwe reddingboot vervangt hiermee reddingboot Beursplein 5 die op 24 april 1992 door mevrouw K.R.W. Baronesse van Ittersum-Van de Ven gedoopt werd op een wel heel bijzondere locatie; het Beursplein in Amsterdam, voor de ingang van de Effectenbeurs. Die reddingboot was een geschenk van de Amsterdamse Vereniging voor de Effectenhandel, die elk bedrijf dat zich op de beurs noteerde verzocht een bijdrage voor de KNRM te storten ten bate van een nieuwe reddingboot.

De Beursplein 5 mag met haar 33 dienstjaren, 614 reddingacties, 1.283 geredde personen en 16 geredde dieren binnenkort gaan genieten van een welverdiend pensioen. 

Foto's Roel Ovinge

De Cocksdorp - Texel

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.