KNRM MARKEN DOOPT NIEUWSTE REDDINGBOOT, EEN HISTORISCH MOMENT
Op de langste dag van het jaar vierde KNRM Station Marken een bijzonder moment: de doop van haar nieuwste reddingboot, geschonken door mevrouw Bertien van der Kolk. De ceremonie markeert niet alleen de komst van een moderne, duurzame reddingboot, maar ook het begin van een nieuw tijdperk voor de vrijwillige redders van de KNRM. Een boot ontworpen door en voor de KNRM, in ontwerp van Palfinger Marine en in opdracht uitgevoerd door Stormer Marine.
EEN MIJLPAAL MET EEN WARME HAND
De reddingboot is geschonken en gedoopt door mevrouw Bertien van der Kolk, recent geridderd in de Orde van Oranje Nassau, iemand die zich al jaren inzet voor de regio Waterland. Haar wens was om bij leven wat voor de KNRM te kunnen betekenen. Zoals ze zelf zegt ‘met warme hand te schenken’. Een bijzondere vrouw, met een voor de KNRM bijzondere gift.
DOOP VAN REDDINGBOOT BERTIEN
Met de zon hoog en de vlaggen vol in de mast, staat KNRM Station Marken klaar voor een bijzondere dag. De nieuwe reddingboot ligt op de helling, het hakblok staat klaar en de champagne staat koud. We ontvangen mevrouw Van der Kolk, haar echtgenoot Bert Schalkwijk en alle 120 gasten. Iedereen wordt welkom geheten door onze voorzitter en de burgemeester van Waterland Marian van der Weele. Na een paar mooie woorden geeft zij de microfoon over aan Anneke Salden, Teamleader Nalatenschap KNRM. Zij begeleidt de symbolische overdracht van de sleutel van de nieuwe reddingboot door directeur van Stormer Marine, Erwin Hilbrand aan schipper van KNRM Station Marken Tijs Klaver. Waarna zij vanuit de KNRM de oude reddingboot Hendrik Jacob eert en haar dank uitspreekt richting de schenker.
Hierna vraagt zij mevrouw Van der Kolk naar voren om samen de naam te onthullen, door het touw door te hakken waaraan het doek zit die de naam nog verborgen houdt. De naam
Bertien - naar de schenker zelf genoemd - wordt onthuld. Dan volgt de officiële doop met zegeningen van de reddingboot. Bertien van der Kolk wenst de Bertien zowel een behouden vaart voor haar bemanning als voor de mensen in nood en de champagne vloeit rijkelijk over de reddingboot.
EEN ONTROERENDE TOOST
Een toost wordt uitgebracht waarbij Klaas Visser, Lid van de Raad van Toezicht KNRM en ‘toevallig’ ook Marker het bijltje en een prachtig beeldje van Dorus Rijkers - de grondlegger van de NZHRM en iemand die zijn faam verwierf als schipper en redder in 1887 - overhandigt. Het laatste ontroerd Bertien van der Kolk, vanwege de krachtige symboliek: dankzij haar schenking worden straks ook mensen op en rond het water veilig gehouden. En de redders van vandaag kunnen veiliger hun werk uitoefenen voor de jaren die komen.
VOOR NU EN IN DE TOEKOMST
Schipper Tijs Klaver sluit de ochtend. Hij spreekt vanuit ervaring én vanuit zijn hart als hij zijn waardering uit voor de oude reddingboot, de Hendrik Jacob. Die in 2004 werd gedoopt en met inmiddels 21 dienstjaren, 650 reddingsacties, 1.272 geredde personen en 26 geredde dieren nu met een welverdiend pensioen gaat. Een reddingboot die zijn ‘mannetje stond’ tijdens heftige stormen als storm Polly, die het voortouw nam in pittige reddingsacties zoals voor een jongen die een schedelbasisfractuur opliep en die ondanks de slechte kaarten toen, dit jaar vierde dat hij zijn HAVO examen heeft gehaald. Maar ook over het redden van een wedstrijdduif en deze weer veilig aan de duivenmelker hebben kunnen overhandigen.
Een lange historie, waarbij nu een nieuw tijdperk aanbreekt. Met een moderne reddingboot, die haar eigen geschiedenis gaat schrijven en door alle vernieuwing, zuiniger, veiliger en duurzamer is. Zodat, over nog eens 20 jaar, een volgende schipper trots alle herinneringen en reddingen kan memoreren.
PROEFVAREN MET DE NIEUWE REDDINGBOOT
Uiteraard gaan mevrouw van der Kolk en haar echtgenoot Bert Schalkwijk als eerste varen met de nieuwe reddingboot. De zogenoemde Chaterina D-klasse is van aluminium gebouwd, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De viertaktmotoren zijn stiller, vele malen zuiniger en geven minder CO2-uitstoot. Een belangrijk winstpunt in de duurzaamheidsstrategie van de KNRM. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is. Een mooie tocht naar haar woonplaats Monnickendam volgt. En een overstap van de gasten van het echtpaar, die als select gezelschap ook mogen varen.
BELANG NIEUWE VLOOT KNRM MARKEN
KNRM Station Marken is één van de drukste locaties van de KNRM. De drukke binnenvaartroute tussen Amsterdam en Friesland via Lelystad, maar vooral de pleziervaart zorgt geregeld voor schepen in nood.
KNRM Marken wordt bemand door 45 enthousiaste én ervaren vrijwilligers waaronder 21 bemanningsleden, helpers aan de wal en leden van de plaatselijke commissie. Het reddingstation komt zo’n 100 keer per jaar in actie op de Gouwzee en het Markermeer. De bemanning is professioneel opgeleid voor het reddingswerk, wordt periodiek bijgeschoold en oefent wekelijks om maximaal voorbereid in actie te kunnen komen. Het station staat er om bekend om binnen 10 minuten - uitzonderlijk snelle tijd - op het water te kunnen zijn om uit te varen naar mensen in problemen.
Het was een dag voor in de boeken. Een start van een nieuw begin.
Marken
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.