Historie van KNRM reddingstation Wijk aan Zee

Wijk aan Zee behoort tot de oudste reddingstations van de Koninklijke Nederlandse Redding Maat-schappij. Een jaar na de oprichting op 11 november 1824 werd in Wijk aan Zee een roeireddingboot gestationeerd. De eerste redding verrichtte het station pas in 1831. Zes opvarenden werden gered van het gestrande zeilschip James. In 1833 volgde de tweede geslaagde redding. In de loop der jaren redden de Wijk aan Zeëers vele schip-breukelingen van de verdrinkingsdood. In het begin met primitieve roeireddingboten, later met sterke motor-reddingboten.

Historische Tijdsbalk
1824

Wijk aan Zee wordt een officieel reddingstation.

1862

Een nieuw model roeireddingboot wordt gestationeerd.

1864

Het station krijgt de beschikking over een vuurpijltoestel voor het overschieten van een lijn naar een gestrand vaartuig.

1867

Het boothuis, een oude houten schuur, wordt vernieuwd.

1890

Het boothuis wordt dichter bij het strand geplaatst.

1918

Vanwege de vele zandverstuivingen wordt het boothuis wederom verplaatst.

1950

Een nieuw stenen boothuis wordt verder in het dorp gebouwd voor de in aanbouw zijnde Baron van Kattendijke.

1951

De Baron van Kattendijke wordt verplaatst naar Katwijk en wordt vervangen door de Albatros.

1958

De Albatros wordt vervangen door de Abraham Fock.

1962

Voor het vervoer van het lijnwerp- en wippertoestel wordt een Chevrolet truck in het boothuis geplaatst.

1986

De Abraham Fock wordt vervangen door de Ida Mary, van hetzelfde type.

1993

De Ida Mary en de bootwagen worden vervangen door de snellere Donateur van het type Valentijn en de Seatrac II.

1999

Een nieuw boothuis is gebouwd aan de relweg, dichter bij het strand.

2006

Het station krijgt de beschikking over een kusthulpverleningsvoertuig type Mercedes Unimog 1300L