Historie van KNRM reddingstation Vlieland

1825

Wordt een volledig station met Noorsche Flit, hetzelfde jaar nog vervangen door een strandreddingboot

1834

Het boothuis wordt verplaatst meer naar het westen, op 10 minuten afstand van het strand

1849

Boothuis met boot, bootwagen en inventaris door hoge vloed geheel vernield

1850

Posthuis: het station hierheen verplaatst met nieuwe strandreddingboot

1855

Posthuis krijgt een nieuw model strandreddingboot (type Terschelling)

1857

Dorp wordt een station met strandreddingboot (type Terschelling)

1865

Dorp krijgt een vuurpijltoestel

1872

Posthuis krijgt stenen boothuis

1879

Posthuis: de reddingvlet nr. 6 wordt bij de Vliehors gelegd

1880

Deze wordt in het Dorp geborgen

1884

Oprichting van een vrijwillige kustwacht

1894

Rechtstreekse telegrafische gemeenschap tot stand gebracht

1895

Dorp: het boothuis wordt dichter naar het strand verplaatst, krijgt behalve de reddingboot ook nog een nieuwe reddingvlet nr. 1. De nr. 6 is omgeslagen en afgekeurd

1896

Posthuis krijgt ook een vuurpijltoestel; boothuis wordt er voor vergroot

1905

Posthuis: een wachtkamer wordt aan het boothuis gebouwd

1909

Dorp: vlet nr. 1 ingenomen

1912

Telefoonverbinding aangebracht tussen plaatselijke commissie en de­­ vuurtoren

1918

Telefoonverbinding aangebracht tussen Posthuis en Vliehors met plaatselijke commissie en de vuurtoren

1993

Bij het Posthuis wordt vlet nr. 2 geplaatst

1934

Dorp: roeireddingvlet buiten dienst. Bij het Posthuis wordt de roeireddingboot afgevoerd

19421946

Motorreddingvlet Vliesloot in bruikleen van Rijkswaterstaat en gestationeerd ­­in de haven

1946

Haven: motorstrandreddingboot Rosilee gestationeerd. Boothuis Vlielanddorp verkocht.

1948

De Rosilee gaat van station

1953

Posthuis: roeireddingvlet verwijderd. Vlielandhaven: motorstrandreddingboot Johan de Witt tijdelijk te Vlieland gestationeerd, vervolgens motorstrandreddingboot Rosilee weer terug.

1959

Motorstrandreddingboot Rosilee verkocht. Tijdelijk motorstrandreddingboot Johan de Witt gestationeerd.

1960

In februari wordt in de Haven de motorreddingvlet Oudendijk in dienst gesteld

1961

Bij het Posthuis wordt een lijnwerp en wippertruck geplaatst

1978

Haven: op 14 december wordt de motorreddingvlet Cornelia Clasina in dienst gesteld. Reserve-motorreddingvlet Oudendijk tijdelijk nog op Vlieland gestationeerd; in mei 1979 naar Lauwersoog/Schiermonnikoog.

1988

Motorreddingvlet Cornelia Clasina tijdens achtjaarlijks groot onderhoud halfautomatisch zelfrichtend gemaakt.

1989

Op 6 mei vindt de opening van het nieuwe boothuis bij de haven plaats. Zephyr rubberboot gestationeerd. Unimog vervangt de Chevrolet wippertruck

1990

Cornelia Clasina krijgt nieuwe EHBO-koffer en zuurstofsets met beademingstube, er is ook een nieuwe EHBO-koffer in het boothuis geplaatst

1992

In februari krijgt de bemanning nieuwe piepers (ex-Marker brandweer). Op 24 februari wordt de rubberboot met vaste bodem Leng op Vlieland gestationeerd (Float 500). De Zephyr wordt afgevoerd

1995

Op 28 oktober wordt de zelfrichtende reddingboot Alida (type Valentijn, achtste schip) wordt gedoopt en in dienst gesteld. De Cornelia Clasina gaat naar Marken als reserveboot

1996

Een brandstoftank ten behoeve van de Alida en RWS aan de wal wordt opgeleverd. In juni krijgt Vlieland de eerste door de KNRM aangekochte diesel-Unimog. De oude truck wordt reserve.

1999

Op 13 november ontvangt het station voor de redding op 30 juli 2002 van negen parachutisten

door de bemanning van de reddingboot Leng. De parachutisten waren door een plotselinge bui en stormachtige zuidoostenwind verrast en in zee terechtgekomen. Dankzij de snelle signalering van Kustwachtpost Brandaris en de bijzonder snel en accuraat uitgevoerde redding konden negen parachutisten in twee tochten uit zee worden gehaald en veilig aan land worden gebracht

2002

Op 29 juni komt de ‘Graaf van Bylandt’ op station.

Op 28 agustus wordt de reddingboot ‘Graaf van Bylandt’ (type Johannes Frederik) officieel overgedragen aan station Vlieland. De reddingboot ‘Alida’ verhuisd naar station Hindeloopen

2004

Op 9 oktober wordt de ‘Huibert Dijkstra’ (type Atlantic 75) op Vlieland gedoopt en overgedragen aan het staion. De ‘Huibert Dijkstra’ vervangt de ‘Leng’, die nog wel op station aanwezig blijft. De ‘Huibert Dijkstra’ ligt op een drijvend bok in de jachthaven.

2006

Schipper Arie Boon en opstapper Juul Veersma van de ‘Graaf van Bylandt’ wordt onderscheiden met de bronzen draagmedaille voor de redding van vier Noren van het jacht Banzai in de nacht van 24 op 25 november 2005. De actie werd samen met station Terschelling uitgevoerd.

2006

De ‘Leng’ wordt vervangen door de ‘Meerval’, een zelfde type reddingboot als de ‘Leng’

2011

Op 19 maart wordt het nieuwe boothuis geopend door de Commissaris van de Koningin de heer J.A. Jorritsma. Deze nieuwbouw werd mede noodzakelijk na zowel de revitalisering van het industrieterrein waar het oude boothuis zich bevindt, als de herinrichting van de jachthaven. Het oude boothuis zal verkocht worden.