1825 - Wordt een volledig station met Noorsche Flit, hetzelfde jaar nog vervangen door een strandreddingboot
1834 - Het boothuis wordt verplaatst meer naar het westen, op 10 minuten afstand van het strand
1849 - Boothuis met boot, bootwagen en inventaris door hoge vloed geheel vernield
1850 - Posthuis: het station hierheen verplaatst met nieuwe strandreddingboot
Word donateur
DANKZIJ ONZE VELE DONATEURS
Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.
Doneer nu
1855 - Posthuis krijgt een nieuw model strandreddingboot (type Terschelling)
1857 - Dorp wordt een station met strandreddingboot (type Terschelling)
1865 - Dorp krijgt een vuurpijltoestel
1872 - Posthuis krijgt stenen boothuis
1879 - Posthuis: de redding vlet nr. 6 wordt bij de Vliehors gelegd
1880 - Deze wordt in het Dorp geborgen
1884 - Oprichting van een vrijwillige kustwacht
1894 - Rechtstreekse telegrafische gemeenschap tot stand gebracht
1895 - Dorp: het boothuis wordt dichter naar het strand verplaatst, krijgt behalve de reddingboot ook nog een nieuwe redding vlet nr. 1. De nr. 6 is omgeslagen en afgekeurd
1896 - Posthuis krijgt ook een vuurpijltoestel; boothuis wordt er voor vergroot
1905 - Posthuis: een wachtkamer wordt aan het boothuis gebouwd
1909 - Dorp: vlet nr. 1 ingenomen
1912 - Telefoonverbinding aangebracht tussen plaatselijke commissie en de vuurtoren
1918 - Telefoonverbinding aangebracht tussen Posthuis en Vliehors met plaatselijke commissie en de vuurtoren
1923 - Bij het Posthuis wordt vlet nr. 2 geplaatst
1934 - Dorp: roeiredding vlet buiten dienst. Bij het Posthuis wordt de roeireddingboot afgevoerd
1942-1946 Motorredding vlet Vliesloot in bruikleen van Rijkswaterstaat en gestationeerd in de haven
1946 - Haven: motorstrandreddingboot Rosilee gestationeerd. Boothuis Vlielanddorp verkocht.
1948 - De Rosilee gaat van station
1953 - Posthuis: roeiredding vlet verwijderd. Vlielandhaven: motorstrandreddingboot Johan de Witt tijdelijk te Vlieland gestationeerd, vervolgens motorstrandreddingboot Rosilee weer terug.
1959 - Motorstrandreddingboot Rosilee verkocht. Tijdelijk motorstrandreddingboot Johan de Witt gestationeerd.
1960 - In februari wordt in de Haven de motorredding vlet Oudendijk in dienst gesteld
1961 - Bij het Posthuis wordt een lijnwerp- en wippertruck geplaatst
1978 - Haven: op 14 december wordt de motorredding vlet Cornelia Clasina in dienst gesteld. Reserve-motorredding vlet Oudendijk tijdelijk nog op Vlieland gestationeerd; in mei 1979 naar Lauwersoog/Schiermonnikoog.
1988 - Motorredding vlet Cornelia Clasina tijdens achtjaarlijks groot onderhoud halfautomatisch zelfrichtend gemaakt.
1989 - Op 6 mei vindt de opening van het nieuwe boothuis bij de haven plaats. Zephyr rubberboot gestationeerd. Unimog vervangt de Chevrolet wippertruck
1990 - Cornelia Clasina krijgt nieuwe EHBO-koffer en zuurstofsets met beademingstube, er is ook een nieuwe EHBO-koffer in het boothuis geplaatst
1992 - In februari krijgt de bemanning nieuwe piepers (ex-Marker brandweer). Op 24 februari wordt de rubberboot met vaste bodem Leng op Vlieland gestationeerd (Float 500). De Zephyr wordt afgevoerd
1995 - Op 28 oktober wordt de zelfrichtende reddingboot Alida (type Valentijn, achtste schip) wordt gedoopt en in dienst gesteld. De Cornelia Clasina gaat naar Marken als reserveboot
1996 - Een brandstoftank ten behoeve van de Alida en RWS aan de wal wordt opgeleverd. In juni krijgt Vlieland de eerste door de KNRM aangekochte diesel-Unimog. De oude truck wordt reserve.
1999 - Op 13 november ontvangt het station voor de redding op 30 juli 2002 van negen parachutisten door de bemanning van de reddingboot Leng. De parachutisten waren door een plotselinge bui en stormachtige zuidoostenwind verrast en in zee terechtgekomen. Dankzij de snelle signalering van Kustwachtpost Brandaris en de bijzonder snel en accuraat uitgevoerde redding konden negen parachutisten in twee tochten uit zee worden gehaald en veilig aan land worden gebracht
2002 - Op 29 juni komt reddingboot ‘Graaf van Bylandt’ op station. Op 28 augustus wordt de reddingboot ‘Graaf van Bylandt’ (type Johannes Frederik) officieel overgedragen aan station Vlieland. De reddingboot ‘Alida’ verhuisd naar station Hindeloopen
2004 - Op 9 oktober wordt reddingboot ‘Huibert Dijkstra’ (type Atlantic 75) op Vlieland gedoopt en overgedragen aan het station. De ‘Huibert Dijkstra’ vervangt de ‘Leng’, die nog wel op station aanwezig blijft. De ‘Huibert Dijkstra’ ligt op een drijvend bok in de jachthaven
2006 - Schipper Arie Boon en opstapper Juul Veersma van de ‘Graaf van Bylandt’ wordt onderscheiden met de bronzen draagmedaille voor de redding van vier Noren van het jacht Banzai in de nacht van 24 op 25 november 2005. De actie werd samen met station Terschelling uitgevoerd
2006 - De ‘Leng’ wordt vervangen door reddingboot ‘Meerval’, een zelfde type reddingboot als de ‘Leng’
2011 - Op 19 maart wordt het nieuwe boothuis geopend door de Commissaris van de Koningin de heer J.A. Jorritsma. Deze nieuwbouw werd mede noodzakelijk na zowel de revitalisering van het industrieterrein waar het oude boothuis zich bevindt, als de herinrichting van de jachthaven. Het oude boothuis zal verkocht worden
2018 - Per 1 december is dreddingboot Gul uitgeschreven als stationsboot voor het reddingstation Vlieland. Deze boot is afgeschreven en wordt uit de vloot genomen. tegelijkertijd is reddingboot Johan Heeres per deze datum aangewezen als stationsboot voor Vlieland