Historie van KNRM reddingstation Urk

Op 8 juni 1966 werd het reddingsstation op Urk in dienst gesteld. Hessel Snoek die tijdens de Watersnoodramp in Zeeland zijn sporen reeds had verdiend, werd de eerste schipper en kreeg de beschikking over de 'Zeemanshoop'. Een reddingboot die op diverse stations dienst had gedaan en vooral in Scheveningen furore had gemaakt met een aantal spectaculaire reddingen. Het laatst was de 'Zeemanshoop' gestationeerd in KNZHRM-Station Nijkerk, maar dit station werd met het sluiten van de dijk van Zuidelijk Flevoland opgeheven.

Bij de oprichting van het Urker reddingstation op 10 mei 1966 werd burgemeester Klaas Bossenbroek voorzitter en Johannes Korten secretaris-penningmeester. Ludolf Pels, Louwe de Boer en Albert van Veen waren de leden. De bemanning van de 'Zeemanshoop' bestond uit schipper Hessel Snoek, Rein Bos (reserveschipper) en Lucas Hoekman (motordrijver). Jan de Boer en Albert Bos Rzn. waren opstappers.

De eerste acties van het station Urk waren verre van spectaculair. Echter na enkele vergeefse tochten redde de 'Zeemanshoop' met Hessel Snoek aan het roer, op 15 juni 1966 de vijf opvarenden van het jacht 'Narwal'. Het was de eerste echte redding van KNZHRM-Station Urk en tevens de eerste van reddingbootschipper Hessel Snoek (foto boven). Hij zou uiteindelijk 82 tochten maken, waarin hij met zijn bemanning 94 mensen wist te redden.

Enkele feiten van reddingstation Urk...

1966: Officiele oprichting van reddingstation Urk met ingebruikname van de reddingboot Zeemanshoop. Schipper wordt Hessel Snoek.

1970: Hessel Snoek komt plotseling te overlijden en wordt opgevolgd door schipper Rein Bos.

1971: Een splinternieuwe reddingvlet wordt in dienst gesteld ter vervanging van de 'Zeemanshoop' en krijgt de naam 'Hessel Snoek'.

1976: Rein Bos stopt met zijn werk als schipper op de reddingboot en wordt opgevolgd door Albert de Boer ('Appien van de 205').

1982: Henk Smit volgt Albert de Boer op als schipper van reddingsstation Urk.

1986: De snelle reddingboot Nagel wordt op Urk gestationeerd.

1987: De bemanning bouwt een nieuw onderkomen voor de 'Nagel' wat de naam 't Lumpien krijgt. Tevens doet dit gebouwtje dienst als bergplaats en bemanningsverblijf. Voor de redding van vier opvarenden van de Rambler ontvangen schipper Henk Smit en zijn bemanning een onderscheiding.

1992: Henk Smit neemt afscheid van zijn bemanning en Cees Zeeman neemt het roer over van Smit. Henk Smit blijft wel deel uitmaken van de plaatselijke commissie.

1998: De reddingboot 'Koningin Beatrix' (de eerste van de Johannes Frederik-klasse) vervangt de 'Hessel Snoek'. De 'Beatrix is afkomstig van het Noordzee-station Noordland-Burghsluis waar deze boot tot volle tevredenheid heeft dienst gedaan bij de 'Zuid'. De oude 'Hessel Snoek' wordt opgenomen in de reservevloot van de KNRM en later als brandweerboot verkocht naar Hoorn waar hij nog steeds dienst doet.

2004: Cees Zeeman bereikt de leeftijd dat hij afscheid moet nemen van zijn bemanning. Dit gebeurt op passende wijze voor de man die 28 jaar deel uitmaakte van de bemanning van de Urker reddingboot. Plaatsvervangend-schipper Klaas de Boer volgt hem op.

2006: Op 30 september, wanneer KNRM-Station Urk veertig jaar bestaat, wordt het nieuwe bemanningsverblijf 'Cornelis Hoefnagel' geopend door mevrouw Ida Scheltema en Albert van Veen.

2007: Schipper Klaas de Boer neemt afscheid van zijn bemanning en plaatsvervangend-schipper Dirk Korf volgt hem op. Ook krijgt boothuis 't Lumpien een grondige opknapbeurt en wordt met het oog op de toekomst tevens aangepast voor een grotere RIB.

2007: Die grotere RIB arriveert op 28 augustus in de vorm van de 'Willemtje', een Atlantic 21 die vier jaar tot tevredenheid dienst gedaan heeft op KNRM-Station Stellendam-Binnen. De 'Nagel' vertrekt na 22 jaar naar Afrika waar waar zij dienst gaat doen op het Victoriameer.

2008: Op 10 februari wordt de Koningin Beatrix na tien jaar trouwe dienst buiten dienst gesteld en vervangen door de Kapiteins Hazewinkel, de voormalige reddingboot van Hoek van Holland.

2016: 11 april 2016 kreeg station Urk de beschikking over de RIB Marinus Cornelis (MC). tot op de dag van vandaag is 7,50mtr lange RIB gestationeerd op station Urk

2017: In 2017 is het bemanningsverblijf grondig verbouwd tot een volwaardig bemanningsverblijf/ instructieruimte. Het bemanningsverblijf biedt nu ruimte aan meer dan 40 personen en kan nu ook gebruikt worden als instructieruimte waar eventueel ook lezingen kunnen worden gegeven.

2020: Een bijzonder jaar i.v.m. COVID-19 (Corona). Schipper Dirk Korf bereikt de leeftijd dat hij afscheid gaat nemen van zijn bemanning. Dit gebeurde op helaas sobere wijze i.v.m. alle beperkende maatregelen die golden. Na 32 jaar KNRM waarvan 13 jaar als schipper volgt plaatsvervangend-schipper Wolter Huiskes volgt hem op.

2021: Maart 2021 neemt de nieuwe burgemeester van Urk, Cees van den Bos de voorzittershamer over van Pieter van Maaren, die een nieuwe uitdaging aanging als burgemeester van de gemeente Zaltbommel.

KNRM-Station Urk door de jaren heen...

Mede door de drukke vaart rond Urk groeide het station vanaf de jaren '70 tot heden uit tot een van de drukste reddingstations van de KNRM. Zeker in het hoogseizoen heeft de bemanning haar handen vol. Ze komen dan talloze malen in actie voor watersporters die het IJsselmeer als vaargebied hebben onderschat of door andere oorzaken in de problemen zijn gekomen. Maar ook de beroepsvaart doet zeer regelmatig een beroep op KNRM-Station Urk en de overige stations langs het IJsselmeer. Vooral de Rotterdamse Hoek, tussen Urk en Lemmer is een berucht vaargebied waar menig binnenvaartschip reeds in moeilijkheden kwam. Gemiddeld rukt de bemanning van Urk zo'n zestig keer per jaar uit om hulp te bieden.

Het gebied van KNRM-Station Urk strekt zich uit van de Rotterdamse Hoek tot Trintelhaven (half in de dijk Lelystad-Enkhuizen) en alles ten zuiden hiervan. Dat betekent ook dat het Ketelmeer, het Vossemeer tot Roggebot (waar KNRM-Station Elburg het overneemt), het Zwartewater en zelfs het Zwartemeer en de IJssel tot soms Kampen aan toe bestreken worden.