Historie van KNRM reddingstation Ter Heijde

Een kort overzicht van de ontwikkelingen van het station met een overzicht van de reddingboten die op het station gestationeerd waren.

Al in 1804 werd de eerste roeireddingboot in Ter Heijde gestationeerd. Deze reddingboot werd in 1810 door de Engelsen gestolen. Kort na oprichting op 20 november 1824, van de voormalige Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, werd in Ter Heijde een roeireddingboot gestationeerd. Ter Heijde lag min of meer op de grens van de twee reddingmaatschappijen die in dat jaar opgericht werden. Beide organisaties eisten de plaats als station op. In 1825 legde ook de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij een roeireddingboot in Ter Heijde. In 1855 werd deze echter weer weggehaald en verplaatst naar Loosduinen.

De eerste redding verrichtte de reddingboot van Ter Heijde in 1829, met de boot van 's-Gravenzande. In de jaren daarna bleef het rustig. Pas in 1835 volgde de tweede geslaagde redding. In de loop der jaren redden de mannen van Ter Heijde vele schipbreukelingen van de verdrinkingsdood. In het begin met primitieve roeireddingboten, later met sterke motorreddingboten.

Chronologisch overzicht

1804
De eerste roeireddingboot wordt gestationeerd in Ter Heijde

1810
De roeireddingboot wordt gestolen door de Engelsen en gaat verloren in een gevecht met de Fransen.

1825
Ter Heijde wordt een officieel reddingstation van de ZHMRS. Ook de NZHRM plaatst een reddingboot in Ter Heijde.

1850
Het station krijgt op proef een stalen roeireddingboot die goed blijkt te voldoen.
Tevens wordt een lijn-werptoestel met mortier geplaatst.

1881
Een nieuw boothuis wordt gebouwd op een plaats met minder zandverstuiving.

1900
Een nieuwe zelflozende roei- en zeilreddingboot secretaris Schumacher wordt op het station in dienst gesteld.

1902
Het boothuis wordt vergroot.

1905
Tijdens een oefening slaat de roeireddingboot om. Eén van de roeiers verdrinkt.

1941
De reddingboot secretaris Schumacher wordt omgedoopt in Ter Heijde en als een particulier hospitaal schip met Rode Kruis kenmerken geverfd.

1943-1946
Het station wordt wegens oorlogsomstandigheden tijdelijk opgeheven. De schuur wordt even als bijna het gehele dorp Ter Heijde gesloopt om plaats te maken voor de Atlantik-Wall.

1946
De motorreddingvlet Maasvlakte wordt in Ter Heijde gestationeerd.

1950
De Prinses Margriet vervangt de Maasvlakte.

1965
Na een spectaculaire redding worden 27 opvarenden van de Ping An veilig aan wal gebracht.

1981
Bij een lancering loopt de waterdichte tractor vast op een obstakel. De tractor gaat verloren.
Besloten wordt het reddingmaterieel geheel te vernieuwen.

1982
De nieuwe boot en een Unimog terreinwagen worden in dienst gesteld.

1985
De Unimog voldoet niet als lanceervoertuig en wordt vervangen door een waterdichte tractor en wordt verder ingezet als hulpverleningsvoertuig.

1995
De waterdichte tractor word vervangen door een waterdichte Caterpillar tractor.

2002
Het oude hulpverleningsvoertuig (de Unimog) is technisch op en wordt vervangen door een nieuwe Unimog.

2004
De oude reddingschuur wordt gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw, om een nieuwe reddingboot te kunnen huisvesten.

2005
Het nieuwe boothuis familie Wingelaar wordt op 15 januari geopend en de George Dijkstra komt op 2 juli in dienst op het station.

2006
De waterdichte Caterpillar Ton van 2005 wordt vervangen door een nieuwe waterdichte Caterpillar type 75E.

De reddingboten van station Ter Heijde

1809-1810 Greathead roeireddingboot
1825-1855 Roeireddingboot Ter Heijde
1850-1899 Roeireddingboot
1900-1943 Secretaris Schumacher (in de oorlog Ter Heijde genoemd)
1946-1950 Maasvlakte
1950-1982 Prinses Margriet
1981-2005 Bruinvis
2005-heden George Dijkstra