Historie van KNRM reddingstation Petten

Direct na de oprichting op 11 november 1824 werd tijdens een inspectiereis langs de kust gerapporteerd dat er in Petten een kleine sloep in de kerk stond. De boot kon overgenomen worden, waarbij de kerkmeester huur ontving om de kerk te kunnen onderhouden.
De eerste redding verrichtte men al in 1825. Dertien opvarenden werden gered van het gestrande schip Alliance. In de jaren daarna bleef het rustig. Pas in 1832 volgde de tweede geslaagde redding.

1825 Petten wordt een volledig station met een nieuwe reddingboot, die in de kerk wordt gestald.

1826 Een nieuw boothuis wordt gebouwd en een bootwagen op het station geplaatst.

1863 Een vuurpijltoestel wordt geplaatst.

1867 Van regeringswege wordt de weg naar het strand verbeterd.

1868 Het station krijgt een een nieuw model reddingboot.

1871 Een nieuw stenen boothuis wordt in gebruik genomen.

1872 Het oude boothuis wordt verkocht.

1894 De besturen van de Zeedijk en van de Hondsbossche Zeewering geven toestemming om het lijnwerp- en wippertoestel per spoorbaan langs het strand te vervoeren.

1896 Het boothuis wordt vergroot zodat het lijnwerp- en wippertoestel er plaats kan krijgen.

1922 Het station krijgt een sterk carbid zoeklicht. De reddingboot wordt door een reddingvlet vervangen.

1924 Het vuurpijltoestel wordt vervangen door een bronzen lijnwerp-mortier van 15 cm.

1935 Het boothuis wordt vergroot.

1936 Voor de vlet wordt een lorrie aangeschaft.

1942 Het boothuis wordt op last van de bezetter ontruimd en afgebroken.

1945 Een nieuw schuurtje voor het wippertoestel wordt gebouwd.

1951 Er wordt besloten geen reddingsvlet meer in Petten te stationeren.

1957 Het lijnwerp- en wippertoestel wordgeplaatst op Strandloper.

1962 Lijnwerp- en wippertoestel geplaatst op wippertruck. Strandloper verkocht.

1974 Lijnwerp- en wippertruck met inventaris over gebracht van schuur Leihoek naar nieuw gebouwde garage in het dorp, in huur van de Gemeente Zijpe in gebruik genomen op 14 december.

1986 Een Zephyr rubberboot op trailer wordt gestationeerd.

1987 Nieuwe boothuis "R.J. Verweij" wordt in gebruik genomen.

1989 De rubberboot krijgt de beschikking over een video-plotter en Navstar-navigator'.

1990 Nieuwe wippertruck type Unimog geplaatst. Oude Chevrolet-truck is verkocht. Krijgt nieuwe EHBO-koffer en zuurstofsets met beademingstube, er is ook een nieuwe EHBO-koffer in het boothuis geplaatst.

1991 Op 15 mei wordt de rubberboot met vaste bodem "Dolfijn", voorzien van een 70 pk Yamaha buitenboordmotor op het station geplaatst. In september krijgt het station een portofoon met RB frequentie.

1992 In oktober worden de de oude piepers ingenomen, alarmeringen overgedragen aan de ECN.

1995 Alarmering vindt plaats via de Alarmcenrale te Schagen en via de ECN.

2008 8 November wordt de nieuwe "Dolfijn" gedoopt door mevr. E.M. Dragt-Overberg, een Atlantic 75. De Dolfijn is geschonken door het Dorus Rijkers Fonds. De oude "Dolfijn" krijgt een nieuwe naam "Beluga" en verhuist naar Scheveningen. op 11 september wordt ook de nieuwe bootloods geopend door wethouder W. Morsch, tegenover het oude boothuis/bemanningsverblijf. Dit boothuis blijft wel bestaan.