Hoek van Holland is een kleine plaats, maar het reddingstation is er een met een indrukwekkende historie. Een geschiedenis waarin tragische ongelukken en respectabele reddingen elkaar schijnbaar achteloos afwisselden. Het laatste ongeval met fatale afloop stamt alweer uit 1952. Voor de laatste redding hoeven we beduidend minder ver terug in de geschiedenis. Want de Hoekse redders varen onder het oog van het monument ter nagedachtenis van de gevallen helden der zee nog altijd uit, zowel voor de beroeps als voor de pleziervaart
De historische vloot:
Hoek van Holland 1830 Maassluis, Zuiderhoofd en Rozenburg
1830-1872 Nederlandsche Leeuw I
1837-1872 Roeireddingboot
Dankzij donateurs
Wist u dat de KNRM volledig afhankelijk is van donaties?
Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.
Meer informatie Word donateur
1873-1883 Prins Hendrik
1883-1886 Prins Hendrik II
Hoek van Holland 1826 Noorderhoofd, s Gravenzande, Vluchtenburg, Berghaven, Loodswezen en Nieuwe Waterweg
1826-1872 Roeireddingboten
1826-1872 Scheveningen
1872-1902 Nederlandsche Leeuw I
1892-1917&1921-1938 Emile Robin
1895-1930 President van Heel
1896----- - President Veder I
1902-1911 Nederlandsche Leeuw II
1908-1954 Roei/zeilvletten
1909-1929 Prins der Nederlanden
1928-1931 President Veder II
1930-1965 President Jan Lels
1954-1975 Directeur A.J.M. Goudriaan
1965-1991 Koningin Juliana
1991-1998 Javazee
1998-2006 Kapiteins Hazewinkel
2006 - heden Jeanine Parqui
Globaal historisch overzicht
1826 Een roeireddingboot wordt bij Hoek van Holland gestationeerd
1869 Een vuurpijltoestel wordt geplaatst
1872 Voor het graven van de Nieuwe Waterweg moet het boothuis wijken. Het materieel wordt overgebracht naar Vluchtenburg (s Gravezande).
1878 Tussen Hoek van Holland en Ter Heijde wordt een telegraafverbinding aangelegd om bij strandingen alarm te kunnen slaan. Later werd de verbinding uitgebreid tot Maassluis
1887 Een wippertoestel wordt gestationeerd.
1892 De zelfrichtende roeireddingboot Emile Robin wordt in een nieuw boothuis bij het Noorderhoofd gestationeerd.
1895 De stoomreddingboot President van Heel krijgt een ligplaats in de Berghaven.
1896 Op het Zuiderhoofd worden de roeireddingboot Willem van Houten en een vuurpijltoestel gestationeerd. De roeireddingboot is aan beide zijden van de dam lanceerbaar.
1900 Voor de bemanning van de stoomreddingboot worden drie woonhuizen aan de Berghaven gebouwd.
1902 Na opheffing van het reddingstation Maassluis wordt de roeireddingboot Nederlandsche Leeuw in de Berghaven gestationeerd.
1907 De scheepsramp met de Berlin kost 129 mensen het leven. De reddingboot redt enkele opvarenden.
1908 De stoomreddingboot Prins der Nederlanden wordt in dienst gesteld. Voor de bemanning worden drie extra woningen gebouwd.
1921 De President van Heel slaat om. Zes redders verdrinken.
1929 De Prins der Nederlanden kapseist. De hele bemanning komt daarbij om. De reddingboot wordt niet hersteld, maar van de sterkte afgevoerd.
1930 De motorreddingboten President Jan Lels en President J.V. Wierdsma vervangen de stoomreddingboot President van Heel.
1938 Op het eiland Rozenburg wordt de motorredding vlet Maasvlakte op wagen met tractor gestationeerd
1941 Vier van de woningen aan de Berghaven worden door de bezetter gevorderd.
1945 De President J.V. Wierdsma wordt overgeplaatst naar Breskens. Het station Rozenburg wordt opgeheven.
1952 Schipper A. Brinkman slaat tijdens een reddingsactie overboord en verdrinkt.
1964 De President Jan Lels wordt vervangen door de modernere Koningin Juliana.
1981 Het wipperstation wordt opgeheven.
1991 De Koningin Juliana wordt vervangen door een zusterschip, de Javazee.
1995 In de voormalige schipperswoning wordt een nieuw bemanningsverblijf gecreëerd.
1998 De Javazee wordt vervangen door de snelle reddingboot Kapiteins Hazewinkel.
2006 De Kapiteins Hazewinkel wordt vervangen door de Jeanine Parqui van het type Arie Visser