HOME

Reddingboot Watersport-KNWV

Reddingboot Watersport

Reddingboot Watersport


Klasse: Valentijn
Afmetingen: 10,60 x 4,10  x 0,75 m
Geschonken door: KNWV
Gedoopt door: Mw. A.F. Hempken-van Nus
In dienst sinds: 1-3-1997


De reddingboot Watersport K.N.W.V. is in 1997 van de werf Habbeké te Volendam gelopen. De bootligt sindsdien gestationeerd op reddingstation Enkhuizen.

Reddingboot Watersport komt terug van actieDe boot is van het type Valentijn, en is de 10e van deze klasse. Zij is volledig van aluminium gebouwd en is 10.60m lang, 4.10m breed, 5.60m hoog, heeft een diepgang van 0.75m en weegt 9.2 ton. De voortstuwing word geleverd door twee Volvo Penta motoren van elk 450 PK, die de twee Hamilton waterjets aandrijven. Hiermee word een maximale snelheid behaald van 32 knopen. De voordelen van het gebruik van waterjets zijn, de geringe diepgang en het ontbreken van een gevaarlijke schroef. Ook het manoeuvreren word hiermee gemakkelijker ten opzichte van een schip uitgerust met een schroef.

Tube
Om dit type reddingboot van extra stabiliteit en drijfvermogen te voorzien is een tube rondom de romp bevestigd. Deze tube is een rand van een vijftal opblaasbare compartimenten, beschermd door een dikke schuimlaag, met een rubberen bekleding. Bij het langzij gaan van een schip bied deze tube tevens bescherming zoals een fender.

Half zelfrichtend
De Watersport K.N.W.V. is half zelfrichtend, bij zware zeegang brengt het zelfrichtende vermogen van de boot haar weer overeind. Wanneer de boot toch omgekeerd blijft liggen kan de bemanning een kantelzak, doormiddel van het activeren van een co2 fles, opblazen. Door deze zak ontstaat onder de waterlijn en het zwaartepunt (de motoren) van de boot een luchtbel en zal hierdoor zichzelf richten.

Apparatuur
Er is een scala aan apparatuur aan boord, zo zijn bakboord de radar, kaartplotter, marifoon, en de bediening voor het bakboord zoeklicht geïnstalleerd. Aan stuurboord bevinden zich de radiorichtingzoeker, marifoon met DSC, de bediening voor de stuurboord zoeklichten, de mobilofoon en de dieptemeter. In het midden zit het dashboard, met het controle paneel voor de motoren, de bediening voor de lenspomp en de sprinklerinstallatie, het kompas, en het stuurwiel, met stuurboord daarvan de handles voor motor en waterjet bediening. Om onderling, en met de aanwezige communicatie apparatuur te kunnen communiceren, is een geavanceerd intercomsysteem aan boord, welke in de helm als headset is geïntegreerd.

Inventaris
De bemanningsleden komen voor vele verschillende hulpverleningen te staan, om hierop voorbereid te zijn is er een complete inventaris aan middelen aan boord. Een selectie hieruit, 110 meter sleeplijn, stopzak, brandblussers, 24 volt pomp, motorpomp met bijbehoren, EHBO koffer, beademingset, onderkoelingdekens, overlevingpakken voor gereddenen, brancards, witte parachute fakkels voor zoekacties, nachtkijker, en een verrekijker.

De bemanning
Aan boord is plaats voor vier bemanningsleden, welke kunnen zitten. Het aantal gereddenen dat aan boord kan is maximaal vijftig. Bij dit aantal is de boot zodanig vol dat varen wel mogelijk is, op lage snelheid, maar meer bedoeld is als veilige plaats voor de gereddenen, tot zij eventueel worden over genomen door andere schepen.

watersport knwv         watersport knwv 2   reddingboot watersport knwv 4        reddingboot watersport knwv 5

reddingboot watersport knwv 3