Testimonial home
Testimonial home

Noodsignalen zijn er in vele vormen. Bepaal per situatie welke bij de situatie past.

In de maritieme wereld zijn er vele manieren om te laten weten dat je als person of schip in nood bent. Van het zwaaien met je handen naar overige scheepvaart, een oproep via de marifoon (VHF 16), noodvuurwerk tot complexe elektronische noodbakens. Op deze pagina geeft de KNRM uitleg over de verschillende signalen op de markt en hun werken, zodat u beter kan bepalen welke het beste bij uw situatie past.

Welke noodsignalen?

  • Dag/Nacht noodsignaal

    Het dag/nacht noodsignaal gebruik je als je zelf in de problemen komt en je anderen wilt laten zien waar je bent. Het dag / nacht noodsignaal is een noodsein. Gebruik het alleen als je goede kans hebt dat het signaal door anderen kan worden gezien. Elk dag/nacht noodsignaal heeft twee zijden: één voor gebruik bij daglicht (oranje gekleurde rook) en één voor gebruik in het donker (rood stakellicht). Je kunt het rode stakellicht eventueel ook gebruiken bij daglicht. Echter, de oranje rook van de dagzijde is in het donker niet te zien.

    Het gebruik van het dag/nacht noodsignaal is niet zonder risico. De temperatuur waarmee het nachtsignaal brand is hoog. Daarnaast is de oranje rook een smerig en vettig goedje. Blijf hier dus zoveel mogelijk bovenwinds van.

  • Parachutefakkel

    Parachutefakkel

    Rode parachutefakkels zijn noodseinen. De parachutefakkel schiet hoog de lucht in waarna deze branden aan een parachute naar beneden afdaalt. Deze fakkel is van verderaf zichtbaar t.o.v. het dag / nachtsignaal. Deze mogen alleen worden afgevuurd als je daadwerkelijk in nood bent. Gebruik van rode fakkels voor oefening is verboden.

  • AIS-MOB

    AIS-MOB

    In een noodsituatie vergroot een AIS-MOB (op gelijke wijze als AIS-SART) je vindkans en daarmee je overlevingskans enorm. Reddingdiensten en schepen om jou heen, die beschikken over een AIS-ontvanger, zien de positie van een geactiveerde AIS zender.

  • AIS-SART

    AIS-SART

    Een AIS-SART is een apparaat dat na het inschakelen zijn GNSS-positiegegevens doorgeeft. Deze positiegegevens worden door scheepvaart in de buurt ontvangen.

    AIS-SART maakt net als AIS-MOB tijdens het zenden gebruik van de AIS-frequenties (161,975- en 162,025 MHz). Schepen met een AIS-ontvanger ontvangen deze positie informatie van dergelijke zendende AIS-homing bakens. Op kaartsystemen wordt dit weergegeven door een rood rondje met daarin een liggend kruis. Op AIS-ontvangers is de positie van het baken af te lezen.

  • RADAR-SART

    RADAR-SART

    SART’s werken lokaal. Het bereik is beperkt tot enkele mijlen en is afhankelijk van de antennehoogtes van zowel de zender als de ontvanger. SART’s zijn bedoeld voor het gebruik vanuit een reddingvlot, waarbij uit wordt gegaan van een antennehoogte van de SART van één meter. Hierbij is een ontwerpeis voor een SART dat deze op 5 zeemijl afstand door radar ontdekt moet kunnen worden als de radar ontvangstantenne een hoogte heeft van 15 meter. Vliegtuigen moeten een SART op 30 mijl kunnen waarnemen.

    Een RADAR-SART is een Search And Rescue Transponder. Wanneer de RADAR-SART een signaal van de radar van een schip ontvangt, dan zendt hij een signaal terug. Het ontvangende schip ziet de RADAR-SART dan op de radar.

Elke knoop heeft een eigen functionaliteit. Kent u ze allemaal?

In de watersport worden vele knopen gebruikt aan boord. Ieder met hun eigen functionaliteiten. Wil je bijvoorbeeld gemakkelijk een van je stootwillen ophangen? Dan maak je al snel gebruik van een paalsteek. Maak een lus in je lijnen door middel van een paalsteek. Het reddingmuseum heeft de meest gebruikte knopen uitgelegd in onderstaande video’s.

Welke knopen?

  • Platte knoop

    Platte knoop

    De platte knoop is de meest gebruikte knoop, maar hij wordt niet meer gebruikt in de scheepsvaart. Weet u waarom? U hoort en ziet het in de video!

  • Paalsteek

    Paalsteek

    De paalsteek is een tijdelijke lus aan het einde van een touw. Deze knoop is heel eenvoudig te onthouden met het verhaal van het meertje en de slang. U ziet het in de video!

  • Mastworp

    Mastworp

    De mastworp is niet zo een moeilijke knoop, maar wél heel stevig. Deze knoop wordt dan ook veel gebruikt in de scheepvaart. Je kunt hem zelfs nog combineren met een andere knoop. U ziet het in de video!

  • Halve steek

    Halve steek

    De halve steek is de makkelijkste knoop van allemaal. Je gebruikt hem namelijk al van jongs af aan bij een dagelijkse handeling. Bekijk de video en u weet gelijk of u deze knoop ook al beheerst.

  • Schootsteek

    Schootsteek

    De schootsteek is de perfecte knoop om de vlaggenlijn aan de vlag te bevestigen. Kent u hem al? Bekijk de video en kom erachter!

  • Achtknoop

    Achtknoop

    De achtknoop is de ideale manier om grip te creëren aan een touw waar de bemanning vanaf naar beneden zakt. In deze video laten we zien hoe u de knoop kunt maken, en u hoort gelijk over de historie van de grijplijn die vroeger veel gebruikt werd.