Nieuwe reddingboot KNRM doorstaat kantelproef

20 januari 2022

Dinsdag 18 januari werd de eerste nieuwe KNRM-reddingboot uit de Van Wijk-klasse onderworpen aan een kantelproef. De KNRM en scheepswerf Dok en Scheepsbouw Woudsend voerden deze proef gezamenlijk uit in de haven van Lemmer.  

Kantelzak 

Bij een kantelproef wordt getest in hoeverre een boot zelfrichtend is, dat wil zeggen wanneer de boot weer terugkeert naar de uitgangspositie bij kapseizen. Dat wil zeggen dat de boot als deze omslaat vanzelf weer rechtop in het water komt. En dus of het kantelsysteem dat helpt om de boot weer terug te laten draaien goed werkt. Dit systeem bestaat uit een kantelzak die zich op de boot bevindt en na activatie razendsnel vult met lucht. Hierdoor richt de boot zich automatisch op. Dat is een belangrijke vereiste voor reddingboten van de KNRM die vaak in zeer onstuimige omstandigheden redders en geredden weer veilig aan wal moeten brengen. 

Bij de kantelproef wordt de boot door middel van een kraan gekanteld, om zo omslaan te simuleren. Tijdens de simulatie zijn geen personen aan boord.  

Vijftien seconden 

De kantelproef van dinsdag liet zien dat de Van Wijk reddingboot in nog geen vijftien seconden na activatie van het kantelsysteem terugdraaide in normale positie. Dit toont aan dat het kantelsysteem optimaal functioneert. De KNRM en Dok en Scheepsbouw Woudsend zijn erg blij met dit resultaat en trots dat de nieuwe Van Wijk deze belangrijke technische test heeft doorstaan. 

Van Wijk-klasse 

De nieuwe Van Wijk-klasse betreft een serie van acht reddingboten, waarvan de eerste in de loop van 2022 zal worden ingezet door de KNRM. Deze serie boten is genoemd naar een erflater die geld naliet specifiek voor de bouw van een type reddingboot. De Van Wijk is een doorontwikkeling van de bestaande 11 meter lange Valentijnklasse.