JOKE DIJKSTRA 15 JAAR ACTIEF

13 januari 2022

Reddingboot Joke Dijkstra 15 jaar actief

De reddingboot Joke Dijkstra is 15 jaar actief als reddingboot voor het reddingstation Den Helder. Wat gebeurt er nou eigenlijk met een reddingboot in 15 jaar.

Gegevens

Klasse Arie Visser

Afmetingen; 18,80 x 6,10 x 1,03 m

2x 1000 PK Hamilton jet aangedreven MAN V12 dieselmotoren

Geschonken door

Dhr. Huibert Dijkstra (bouwkosten destijds € 1.500.000,-, huidige nieuwbouwkosten zouden neerkomen op € 3.000.000,-)

De Joke Dijkstra werd 13 januari 2007 in Den Helder gedoopt. De doop werd verricht door mevrouw E. Schippers, eertijds levensgezel van de heer Dijkstra. De bouw van het schip werd mogelijk gemaakt uit de nalatenschap van de heer Huibert Dijkstra.

 

De Joke Dijkstra is de derde reddingboot die de KNRM uit de nalatenschap heeft kunnen laten bouwen en is vernoemd naar de zuster van Huibert Dijkstra.

De huidige exploitatiekosten van de Joke Dijkstra zijn € 100.000,- per jaar.
Exploitatiekosten per reddingstation € 100.000 per jaar.
Brandstofkosten Arie Visser-klasse € 25.000 per jaar.

Sinds 13-01-2007.

737 keer in actie gekomen, hierbij zijn 1686 mensen en 26 dieren in veiligheid gebracht. 4070 motoruren heeft de Joke gemaakt voor acties en oefeningen.

500.000 ltr brandstof is door de brandstoffilters heen getrokken.

De maidentrip was naar Poole in Zuid-Engeland, mei 2007.

Geregeld doet de Joke ook patiënten transporten vanaf Texel als de Veerboot niet beschikbaar is.

 

 Enkele van de meest in het geheugen staande acties zijn;

-          90 mijl uit voor een man overboord van een kotter.

-          Vergaan van de UK 165 waar 2 man gebleven zijn.

-          Zuidwestenwind 11 Bf in het Schulpengat dat een grote kotter ons vertelde dat waar we nu varen het nog mee valt maar we straks pas echt op ons donder krijgen.

-          Redding van 2 duikers die afgedreven waren van hun moederschip op de Noordzee. Hier heeft de Joke het verschil gemaakt tussen leven en dood.

-          Het ophalen en behandelen van een 17-jarige jongen die op de Waddenzee in 20 cm diep water gedoken was met nekletsel.

-          Visserman met zware hoofdwond op een kotter.

-          Zoektochten naar vermisten bij het neerstorten van vliegtuigjes.

-          Acties waar kinderen bij betrokken zijn.

 

Geregeld maken we ook gebruik van de hulp van andere hulpdiensten. Politie, Brandweer en ambulance. En uiteraard onze KNRM buurtstations.

 

Vrijwilligers, donateurs & kosten:
Ons reddingstation KNRM Den Helder heeft een betaalde kracht, de beroepsschipper. Daarnaast zijn er 23 vrijwillige bemanningsleden die met een pager op zak 24/7 opgeroepen kunnen worden om in actie te komen. Daarnaast heeft het reddingstation 6 leden in het bestuur van het reddingstation zitten, en 10 vrijwilligers die taken op de wal uitvoeren. De reddingboot gaat 1 keer per jaar naar de werf voor een knip en scheer beurt. Elke 6 jaar krijgt ze groot onderhoud. Uiteraard gebeuren er tussendoor nog de gewone onderhoudsbeurten of reparaties.

Om goed voorbereid te zijn om als hulpverlener op de Noord- en Waddenzee reddingacties uit te voeren, worden de vrijwillige bemanningsleden goed opgeleid en wordt er regelmatig geoefend aan boord van de Joke Dijkstra. Ook dit kost geld. We zijn daarvan afhankelijk van donateurs die de KNRM een warm hart toedragen. De KNRM is namelijk geen overheidsinstantie, of een tak van de Kustwacht. De KNRM is een goed doel, waar mensen donateurs van kunnen worden, sponsor, of hun nalatenschap aan kunnen nalaten.

 

Gaat u mee voor een rondje door de Joke Dijkstra ?