Nieuwste update voor de app KNRM Helpt

23 juli 2019
IJmuiden

De totaalteller van het aantal geregistreerde gebruikers van de app KNRM Helpt staat inmiddels op ruim 43.000 en daar zijn we best trots op. Want steeds meer mensen gebruiken de app in de praktijk. Voor de app is een nieuwe update beschikbaar. We zijn daarvoor aan de slag geweest met gebruikservaringen en data om de app te optimaliseren.

Download hem op in de app op uw smartphone, of via App Store of Google Play.

Nieuw in de app

Een nieuw onderdeel in de app is het gebruik van een ‘besloten groepscode.’ Daarmee kun je met maximaal 6 deelnemers een groep formeren die gezamenlijk via een website gevolgd kunnen worden. Je bepaalt zelf met wie je je vaartocht wilt delen. Deze functie is opgenomen vanaf het startscherm van ‘Alleen volgen.’

Zo kun je elkaar bijvoorbeeld bij een oversteek of lange etappes in de gaten houden en elkaar vinden en helpen als het nodig is. En dat is handig, want hoe meer routine je opdoet, hoe beter voorbereid je het water op gaat. Als het toch een keer echt erom spant, komt de hulpverlening via de actieve gebruikers van de app snel op gang: er is een positie en informatie over de hulpvrager en het vaartuig.

Veranderingen in de app

In deze update van juli 2019, die nu beschikbaar is in de App Store en de Play Store, en in de app op je smartphone, zijn een paar dingen veranderd.

Het ‘bel voor hulp’ scherm was wel te gemakkelijk te activeren door minstens 3 seconden je vinger op het scherm te houden. In de praktijk leidde dit tot onbedoelde automatische nood- en assistentieoproepen. Deze functie is daarom weggelaten. Het belscherm blijft op vele manieren oproepbaar.

  • via buttons onderin het scherm
  • via het hoofdmenu
  • of direct vanaf het Home scherm.

Voor het ophalen en presenteren van de nautische kaart via de internetverbinding is een nieuwe methode gebruikt. De nautische kaarten geven nu een getrouwer en vollediger beeld en het binnenhalen verloopt iets sneller. De updatefrequentie van het kaartmateriaal houden we op 1x per maand.

Er is een fout gecorrigeerd in het registratieveld ‘gewicht’ van het vaartuig. De opgave is nu in hele en decimale tonnen, gescheiden door een komma. Dus kon u eerder uw scheepsgewicht niet invoeren, probeer dat dan nu nog eens. Uw scheepsgegevens worden dan wél opgeslagen.