Oproep: Vul vaartuiggegevens in of actualiseer die en gebruik consequent een van de twee volgfuncties

Niet-ingevulde gegevens vertragen hulpverzoeken
Heb je hulp nodig in een noodsituatie of wil je assistentie (niet –spoedeisende hulpverlening), dan hebben de operators van de Kustwacht en het KAC (KNRM Helpt Assistentie Centrum) je vaartuiggegevens nodig. Door deze vaartuig gegevens in te vullen in de KNRM Helpt app, zijn ze beschikbaar op moment van noodhulp of hulp zonder spoed en hoeven ze dan niet uitgevraagd te worden. Dit versnelt de procedure zeer.
We zien dat een flink aantal gebruikers van de app de vaartuig gegevens nog niet heeft ingevuld. Vul de gegevens s.v.p. in of maak ze volledig en voeg ook een recente, representatieve afbeelding van je boot of je board met zeil of kite toe!
Gebruik ook ‘Alleen volgen’ of ‘Vaarplan’ bij uw vaartochten en kies uw vaartuig. Zonder een geactiveerde volgfunctie zijn uw vaartuiggegevens namelijk niet beschikbaar voor de operators.

Het valt bij de telefonische hulpoproepen op dat nogal wat gebruikers geen vaartuiggegevens in de app hebben vastgelegd. Dat is ook voor uzelf verre van optimaal, want de operators van de Kustwacht (bij noodoproepen) en van het KAC (KNRM Helpt Assistentie Centrum) hebben een aantal van die gegevens nodig en zullen die daarom uitvragen. Daardoor duurt het gesprek langer, terwijl uw hoofd daar op dat moment waarschijnlijk niet naar staat.

Neem dus even vooraf die paar minuten om uw vaartuiggegevens volledig in te vullen of te actualiseren. Dat kan in de app of -waarschijnlijk gemakkelijker- in de website die bij de app hoort via het webadres: www.knrmhelpt.nl. U kunt daar inloggen met dezelfde gebruikersnaam (e-mail adres) en wachtwoord als u gebruikt voor de app.

Gebruik ook een van beide volgfuncties, zeker bij het doen van een hulpoproep. Ook zonder vaartuig keuze is het n.l. niet mogelijk om de vaartuiggegevens mee te sturen.