Drente en Kerkplein

Het s.s. Kerkplein is op 18 oktober vertrokken vanuit Amsterdam. Het ongeladen schip, onderweg naar Rotterdam voor een werfbeurt komt door de aanwakkerende wind in grote problemen en vraagt om sleepboothulp.

Kort na de ontvangst van het noodbericht verlaat vanuit IJmuiden de sleepboot Drente de haven en stoomt op naar de opgegeven positie. Na een zware tocht bereikt de Drente de in nood verkerende Kerkplein. Het lukt de Drente, bedolven onder grondzeeën een sleepverbinding te maken en sleept de Kerkplein richting IJmuiden. Voor de pieren krijgt de Drente het zwaar te verduren en breekt de sleepverbinding, de Kerkplein drijft stuurloos de noord in.

Word donateur

Wist u dat de KNRM volledig afhankelijk is van donaties?

Het werk van de KNRM wordt mogelijk gemaakt door de 101.000 donateurs: mensen die met donaties en giften, testamenten of legaten het werk van de KNRM al meer dan 195 jaar mogelijk maken.

Doneer nu

Inmiddels heeft de Drente voor de tweede maal vastgemaakt aan de Kerkplein, ditmaal onder nog zwaardere omstandigheden. Ook deze sleepverbinding houd geen stand door het extreem slechte weer. Bij de derde poging om een sleepverbinding te maken spoelt de sleeplijn overboord en komt in de schroef van de Drente. Nu drijven zowel de Kerkplein als de Drente hulpeloos naar het strand.

Terwijl zware grondzeeën over de sleepboot heen razen vlucht de bemanning naar de radiohut. De marconist laat een noodbericht uitgaan dat de Drente is gestrand ter hoogte van Egmond aan Zee.

In eerste instantie wordt geprobeerd om met het lijnwerp- en wippertoestel een lijnverbinding met de Drente te maken, de diverse pogingen mislukken. Hierop wordt rond 21.00 uur de roeireddingboot nr. 5 gereed gemaakt voor lancering. Onder leiding van schipper Jan van der Plas worstelt de roeireddingboot zich door de kokende branding richting de Drente, welke gevaarlijk slagzij begint te maken. Na een zwaar gevecht met de elementen slaagt de reddingboot om in de buurt van de Drente te komen. Schipper van der Plas kijkt naar zijn bemanning en besluit om terug te keren naar het strand, zijn bemanning is totaal uitgeput en vindt het onverantwoord om langszij te gaan.

Het is inmiddels 22.00 uur als men nogmaals probeert om met het lijnwerp- en wippertoestel een lijnverbinding te maken, de poging mislukt. Hierop besluit de secretaris van de Reddingmaatschappij, Dhr. de Booij, de reddingboten van Neetje Jacoba (IJmuiden) en Brandaris (Terschelling) gereed te laten maken om uit te varen.

Om 23.00 uur is de bemanning van de Egmondse reddingboot voldoende op krachten gekomen en schipper van der Plas besluit een nieuwe poging te wagen. Na een zwaar gevecht bereikt de reddingboot de Drente en slaagt er in de bemanning aanboord te nemen en veilig aan land te brengen. De opvarenden van de Drente worden ondergebracht in Cafe de Boei waar ze worden voorzien van droge en warme kleding. In Cafe de Boei komt men tot de ontdekking dat een van de opvarenden mist, dat betekend dat deze nog aanboord moet zitten. Voor de derde maal roeien de redders naar de Drente, twee van de roeiers stappen over en bevrijden de gezagvoerder van de Drente uit zijn benarde positie. Om 01.15 uur staat de volledige bemanning van de Drente veilig aan wal.

De Kerkplein is gelijktijdig met de Drente gestrand, 500 meter zuidelijker bij paal 39. Omdat er voor de bemanning geen direct gevaar bestond is de bemanning van de Kerkplein later van boord gehaald.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij