Dar Natury

Op woensdag 23 juni 2004 werd Nederland geteisterd door een extreem zware storm. De Kustwacht gaf vroegtijdig een weeralarm en dat miste zijn uitwerking niet. Voordat het onweer losbarste, kozen veel zeevarenden het zekere voor het onzekere en liepen tijdig een haven aan. De bemanning van het 18 meter lange Poolse zeiljacht Dar Natury, onderweg naar Amsterdam, onderschatte de weersverwachting en bleef op zee. Dat leidde tot de alarmering van vijf reddingstations van de KNRM.

Nadat eerst een aantal zeilen door de aanwakkerende wind kapot werden gescheurd, begaf ook de motor van de Dar Natury het. Het zeilschip, met acht volwassenen en twee kinderen aanboord, werd hierdoo een speelbal van de zes tot zeven meter hoge golven. Toen het schip om 17.15 uur alarm sloeg had de storm zijn hoogtepunt bereikt. In buien werd een dikke 10 beaufort gemeten.

Het Kustwacht Centrum alarmeerde de reddingboten van Egmond aan Zee en Den Helder. Ook de Kustwacht sleepboot Waker werd naar de opgegeven positie gedirigeerd. Op de reddingboot Adriaan Hendrik van Egmond aan Zee werd nog voor de lancering alles storm vast gezet. Ook de persoonlijke veiligheidsmiddelen werden uitvoerig gecontroleerd.

Als alles in orde is wordt de reddingboot gelanceerd, in de branding kreeg de Adriaan Hendrik zware brekers te verwerken, maar de boot en bemanning hielden zich goed. Eenmaal buiten de banken kon koers worden gezet naar het in nood verkerende schip. Met de zee achterin wist de Adriaan Hendrik een snelheid te bereiken van 20 tot 25 knopen.

De reddingboot Dorus Rijkers was om 17.45 uur vanuit Den Helder vertrokken. De Heldenaren, onder leiding van schipper Coen Bot, moest via het Schulpengat naar buiten en kregen op de heenreis de hoge zee op de kop. Na een zware reis van ruim twee uur arriveerd de Dorus Rijkers bij de Dar Natury. De Egmondse redders lagen toen al geruime tijd op enkele meters van het jacht, maar schipper Zwart achtte het niet verantwoord om het schip onder de heersende omstandigheden op sleep te nemen en werd dus de grotere Dorus Rijkers afgewacht. Gedurende die tijd zorgde de Waker voor wat lij aan de Dar Natury, wat de omstandigheden aanboord van het jacht ietwat verbeterde.

Na de lancering de Adriaan Hendrik was de bootwagen van het reddingstation Egmond in problemen geraakt. Als gevolg van de zware zeeen en de gierende stroming liepen de beide rupsbanden van de bootwagen. Met assistentie van zwaar materieel van de firma Gul uit Egmond werd de bootwagen het strand op getrokken en daar terplekke gerepareerd. Nog voordat de Adriaan Hendrik terugkeerde op het strand was de bootwagen weer operationeel.

Bij aankomst van de Durus Rijkers wordt direct geprobeerd een sleepverbinding te maken, na ruim 20 minuten slaagden zij hier in en zette de Dorus Rijkers koers richting Den Helder. De Adriaan Hendrik hoeft niet langer standby te blijven en zet koers richting Egmond, de vier Egmonders krijgen hierbij de volle laag ! de reddingboot zit meer onder als boven water. Op het strand van Egmond worden voorbereidingen getroffen voor de terugkeer van de Adriaan Hendrik. Er wordt een lichtenlijn opgezet voor een veilige terugkeer van de reddingboot.

Op het strand nemen de vier bemanningsleden complimenten in ontvangst voan de toegestroomde dorpelingen, bij het passeren van de strandopgang kregen de redders zelfs een spontaan applaus van het toegestroomde publiek.